selvkjørende biler fungerer ikke om vinteren
KJØRER IKKE SELV: Drømmen om en helt selvkjørende bil kan være langt unna. De vil ikke fungerer på norske vinterveier. Foto: Volvo
selvkjørende biler fungerer ikke om vinteren
SNØ OG IS: – Snø og is på bilens radar, laser og kamera gjør bilen blind, sier Volvos utviklingssjef Henrik Green. Foto: Volvo
Toyotas Gill Pratt - lenge før bilen blir selvkjørende
MANGE ÅR: – Det vil ta mange år før bilene kan takle alle vanskelige situasjoner i trafikken og bli helt selvkjørende, sier Toyotas Gill PRatt. Foto: Toyota
Bilene blir «blinde»

Selvkjørende biler klarer ikke vinteren

Både Mercedes, Nissan, Volvo, BMW og andre sier at de skal ha selvkjørende biler på veien i 2020. Tesla påstår at deres biler allerede kan kjøre mye av tiden selv. Men nå bekrefter Volvos utviklingssjef at de selvkjørende bilene ikke fungerer på nordiske vinterveier.

Del denne artikkelen

Bilprodusentene kjemper om å bli først på markedet med selvkjørende biler. Snø og is gir imidlertid problemer for de selvkjørende bilene.

De første bilene som kommer, vil ikke fungere vinterstid, ifølge Henrik Green, utviklingssjef hos den svenske bilprodusenten. Bilene er nemlig helt avhengige av å «se» omgivelsene rundt seg for å fungere.

Plug-in-test: Disse hybridene er gode kjøp!

Dersom bilens sensorer, det vil si kamera, radar og laser, er tildekket av snø eller is, er bilen blind. Det samme skjer dersom markeringsstripene i veibanen er tildekket av snø.

Og det er de relativt ofte i Norge vinterstid.

Blir blinde i snø

I år starter Volvos store testprogram med selvkjørende biler i vanlig trafikk i Gøteborg, men Henrik Green bekrefter nå overfor svenske Vi Bilägare at de første selvkjørende bilene får problemer på vinterføre:

– Til å begynne med kommer selvkjørende biler ikke til å fungere under alle værforhold. De første bilene kommer til å være selvkjørende bare på spesielle veier og under gode værforhold, sier Green.

Les også: Skal selge en million elektriske biler

Han sammenlikner dette med innføring av mobiltelefonen.

– Da de første mobiltelefonene kom, måtte man være innenfor et område med dekning. Det var kanskje i sentrale deler av Stockholm, men ikke i Värmland. Slik kommer det også til å være med selvkjørende biler.

– På visse veier og under visse værforhold vil det være «dekning» som gjør at bilene klarer å kjøre selv. Etter hvert som vi lærer oss å håndtere flere vanskelige situasjoner, kommer bilene til å kjøre selv i stadig flere områder, sier Green.

Gjett hva som blir statsrådens neste bil!

– Vil ta mange år

Heller ikke Toyota er overbevist om at vi har selvkjørende biler på veien i 2020.

– Ingen av oss i bil- eller IT-industrien er i nærheten av en virkelig selvkjørende bil, sa sjefen for Toyota Research Institute, Gill Pratt, under den store elektronikk-messen (CES) i Las Vegas tidligere i år.

– Det kommer til å ta mange år før vi har utviklet teknologien nok og lært datamaskinene å behandle situasjonene i trafikken med stor nok nøyaktighet til at vi kan oppnå en såkalt Trinn 5 selvkjørende bil, sier Pratt.

Trinn 5 betyr at bilen kjører seg selv uten noen form for innblanding fra mennesker. Pratt fortalte at Toyota nå fokuserer på å utvikle Trinn 2-biler. Her har bilens datamaskiner til en viss grad kontroll over akselerasjon, styring og bremsing, mens du som sjåfør har den endelige kontrollen.

– Bilene vil kunne lære mer etter hvert som de får flere og flere kilometers «erfaring» på veien. På Trinn 3 vil du som sjåfør bare måtte overta kontrollen i en nødsituasjon. Dette kan imidlertid være vanskelig å få til i praksis, siden din oppmerksomhet vil svekkes etter mange kilometer med tilsynelatende sikker selvkjøring. Kanskje blir det slik at bilene bare vil være helt selvkjørende på veier som spesielt er bygget for dette.

Les dokumentaren: Bilen spionerer på deg!