Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF
KLOKKERTRO: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF på frokostmøte om veien mot nullutslipp i trafikken. Foto: Peter Raaum
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på møte i Oslo
ELBIL-EVANGELISTEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har klokkertro på at elbil blir førstevalg for flere enn det forskerne anslår. Foto: Peter Raaum
SAMFERDSELSMINISTEREN PÅ NAF-MØTE

– Min neste bil blir en el-bil

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått tilnavnet «Amcar-statsråden», men vet hva han skal ha neste gang han går i bilbutikken: – Min neste bil blir uten tvil en elbil, sier han.

Del denne artikkelen

Solvik-Olsen redegjorde for sine tanker om de forestående endringene i bilparken på et frokostmøte om «Veien til nullutslipp» i regi av NAF og Bilimportørenes Landsforbund tirsdag.

– Det er skapt et grunnlag gjennom avgiftspolitikken som gjør at folk nå tør å investere i en elbil som sin førstebil, sier statsråden.

Forsker Lasse Fridstrøm ved Transportøkonomisk institutt (TØI) har i rapporten «Kjøretøyparkens utvikling og klimagassutslipp» funn som antyder en ganske så rikholdig fossilpark også etter 2025.

Les mer: Tror fossilbilene vil dominere lenge

Solvik-Olsen tror ikke TØI-forskeren får rett.

– Jeg tror TØIs trendlinjer er feil. Jeg tror ikke spådommene reflekterer det som nå skjer hos bilprodusentene verden over. I fjor høst besøkte jeg fem av verdens største bilfabrikker, og felles for dem er at de alle har endret strategi i løpet av de siste 12-18 månedene i retning av el- og lavutslippsbiler, sier Solvik-Olsen.

Han mener den norske avgiftspolitikken har lagt fundamentet for det skiftet som nå er i gang.

– Vi kan ikke ha en politikk som subsidierer folk inn i evigheten, men skal heller ikke gjøre som i Danmark, sier statsråden.

Les også: Politikerne prater grønt, men ingen kjører elbil

For hva skjedde da danskene plutselig fjernet mange av elbilfordelene?

– Elbilsalget gikk rett i dass, sier Ketil Solvik-Olsen.

Men det er ikke avgiftspolitikken han løfter som det primære premisset for en annen utvikling i Norge. Det voldsomme teknologiske utviklingen er kanskje enda viktigere.

– Vi kommer til å nå 2020-målene uten forbud og pålegg, nettopp fordi forbrukerne liker det de nå får fra bilprodusentene, sier Frp-statsråden.

Se hele frokostmøtet på NAFs Facebookside