INGEN SIGNALER: Foreløpig har myndighetene og finansminister Siv Jensen ikke gitt noen signaler om eventuelle avgiftsreguleringer som følge av nye forbrukstester. Foto: Tor Martin Bærum

Fra 1. september kommer nye beregningsregler:

Ny forbrukstest kan gjøre bilene 100.000 kroner dyrere

1. september innføres en ny EU-test som skal gi et riktigere bilde av hva bilene bruker på mila. Dette kan bety at forbruks- og CO2-tallene blir 20 prosent høyere – og dermed kan gi en kraftig avgiftsøkning på biler i Norge.

Publisert Sist oppdatert

En vanlig VW Golf kan bli 40.000 kroner dyrere og en Volvo XC90 115.000 kroner dyrere, viser beregninger motor.no har gjort. 

Foreløpige tester viser at forbrukstallene kan bli så mye som 20 prosent høyere når dagens NEDC-syklusen (New European Driving Cycle) byttes ut med WLTP-normen (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).

Denne testen er strengere og skal vise et forbruk som er mer likt det du kan forvente under vanlig kjøring.

Varigheten på testen økes fra 20 til 30 minutter, gjennomsnittshastigheten fra 34 til 46.5 km/t og temperaturen senkes fra dagens 20-30 grader til 14. I tillegg fjernes muligheten til å «jukse» med luft- og rullemotstand, slik bilfabrikkene ofte gjør i dag.

Foreløpig er ingen biler typegodkjent etter den nye WLTP-normen.

Les også: Se vår test av fire billige elbiler med god rekkevidde

Det skjer med alle nye biler som godkjennes fra 1. september. Foreløpige tester viser at tallene for forbruk og CO2-utslipp altså kan bli rundt 15 - 20 prosent høyere enn de som oppgis i dag.

Siden CO2-avgiften er en viktig del av nybilavgiften i Norge, vil dette ha stor betydning for prisen på bilen, dersom politikerne ikke gjør noe med måten avgiften beregnes på.

Vi har sett på hva dette betyr for fire biler med bensinmotor i forskjellig størrelse og prisklasser:

Toyota Yaris Hybrid oppgis i dag et forbruk på 0,33 l/mil og et CO2-utslipp på 75 gram. Dette vil øke til 0,40 l/mil og 90 gram. CO2-avgiften øker med 13.721 kroner.

VW Golf 1,5 TSI oppgis i dag med et forbruk på o,51 l/mil og et CO2-utslipp på 116 gram. Dette vil øke til 0,61 l/mil og 139 gram. CO2-avgiften vil øke med 38.112 kroner.

Mazda CX-5 2,0 oppgis i dag med et forbruk på 0,66 l/mil og et CO2-utslipp på 155 gram. Dette vil øke til 0,79 l/mil og 186 gram. CO2-avgiften vil øke med 83.210 kroner.

Volvo XC90 T6 oppgis i dag med et forbruk på 0,80 l/mil og et CO2-utslipp på 186 gram. Dette vil øke til 0,96 l/mil og 223 gram. CO2-avgiften vil øke med 114.263 kroner.

Les også: Sjekk denne testen av plug-in-hybrider

Dieselbiler har i utgangspunktet et lavere CO2-utslipp enn bensinbiler og vil derfor få en mindre avgiftsøkning.

For en Volvo XC90 D5, vil CO2-utslippe øke fra 149 til 179 gram per kilometer og avgiften øke med 72.894 kroner med de samme forutsetningene.

Det er med andre ord snakk om betydelige økninger i avgiftene og dermed bilprisene dersom dagens avgiftsberegning beholdes.

I en overgangsperiode fram til utgangen av 2018, er det riktignok bestemt at alle biler skal oppgi forbruket og CO2-utslippet etter den gamle, «snille» NEDC-normen og at avgiftene skal beregnes ut i fra denne.

Dette for at nye og gamle biler skal behandles likt. En prisøkning vil derfor uansett ikke komme før 1. januar 2019.

– Det er klart at de nye målemetodene vil kunne betyr en stor økning i avgiften og prisen på biler i Norge dersom politikerne ikke tilpasser skalaen for CO2-avgiften til den nye målemetoden. Foreløpig har vi ikke fått noen signaler fra Regjeringen om dette, men vi mener det er nødvendig, sier teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening, Tore Lillemork, til motor.no.

Les også: Derfor dropper vegvesenet takstskilt ved bomstasjonene 

– Det vil bli feil dersom en teknisk endring av målemetoden for forbruk og CO2-utslipp skal gi et kraftig hopp i bilprisene i Norge. Det virkelige forbruket og utslippet til bilene er tross alt det samme som før. Vi skal ha et møte med direktoratet til neste uke for å diskutere detaljene rundt dette og legge fram vårt syn på saken. Så blir det opp til den nye regjeringen vi får i høst å gjøre nødvendige vedtak, sier Lillemork.

Når det gjelder avgiften på biler med ladbart hybriddrivverk, er det enda større usikkerhet rundt den nye målemetoden.

I en fersk rapport sier EU at forbruks- og utslippstallet for bil med oppgitt elektrisk rekkevidde på 43 kilometer, kan komme til å øke med så mye som 70 prosent.

Det som trolig vil komme til å skje er at bilprodusentene setter inn større batterier i disse bilene, slik at de øker rekkevidden til rundt 100 kilometer og opprettholder de lave forbruks- og CO2-tallene.