Bil på bukk på servicesenter
FLERE MANN TIL PUMPENE: Økt bemanning på stadig flere servicesentre, som dette på Karihaugen, har bidratt til et kraftig løft på Norsk Kundebarometer for Tesla. Foto: Pia Strømstad
Bilimportører scorer høyt:

Tesla-kundene mye mer fornøyd enn før

Toyota vinner blant bilimportørene i en undersøkelse av kundetilfredshet, men Tesla er merket som klatrer mest.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Kundebarometeret 2019 har tre bilimportører blant det ti mest populære bedriftene i Norge.

Den årvisse kundetilfredshetsundersøkelsen Norsk Kundebarometer, som foretas i regi av Handelshøyskolen BI, viser at mange bilimportører scorer høyt.

I undersøkelsen måles kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100 (best). Bedrifter som får mindre enn 60 poeng har klart misfornøyde kunder, mens de som oppnår mer enn 80 lykkes med å begeistre kundene sine. 

Toyota på topp

Toyota har en score på 82,6 poeng, en fjerdeplass totalt på listen over alle de 153 bedriftene som er målt – bak Vinmonopolet, OneCall og Finn.no.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse fra våre kunder til Toyotas forhandlere over hele landet. Kåringen bekrefter våre interne målinger som forteller at vi lykkes med den målrettede og systematiske jobben med å skape gode kundeopplevelser, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Les også: Toyota lanserer en mindre SUV enn C-HR ...og en større SUV enn RAV4!

Tesla-byks

Tesla, som tidligere har fått ganske begredelige resultater, stråler i år og klatrer fra 51. plass til 16. plass totalt (sjetteplass blant bildistributørene). De er blant bedriftene med størst økning av alle i undersøkelsen.

De kan dessuten påberope seg å være eneste bilmerke som har en økning i kundetilfredshet i år. Mindre overraskende er det at Tesla har de mest lojale kundene, ifølge undersøkelsen. Har styrket servicesentrene

Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge forklarer de gode resultatene blant annet med at det ved inngangen av 2020 var mer enn tre ganger så mange ansatte på service i Norge som det var i starten av 2016.

– Vi har allerede åpnet tre nye service-sentere så langt i år, og jobber for å kunne åpne flere innen året er omme, sier han.

– På alle Tesla-sentere i Oslo-området kan kunder få ordinær servicetime på mellom 1 og 2 uker. Til sammenligning var ventetiden opptil fire måneder i perioden med størst kapasitetsutfordringer.

Ekspertråd til forbrukerne: - Ikke kjøp de nyeste bilmodellene!

Tips fra NAF
Kjøpe eller selge bil?

Flere gjør det dårligere

Noen av importørene registrerer til dels betydelig nedgang sammenlignet med i fjor, blant annet Volvo, som tradisjonelt har veldig god score på kundetilfredshet. Med sine 80 poeng har de fortsatt en god score og en plass på topp 10 totalt, men de er ned 3,7 poeng fra i fjor.

Størst nedgang blant bilforhandlerne har Mitsubishi, med fall på 5,3 poeng. Også Audi, VW og Nissan registrerer nedgang på fra i fjor.

Les også: Her er årets beste bilkjøp 2019

Topp ti – bilimportører

Plass

Selskap

Tilfredshet

Endring

1

Toyota

82,6

0,8

2

BMW

81,2

0,7

3

Volvo

80

-3,7

4

Skoda

79,9

0,9

5

Audi

79,4

-2,6

6

Tesla

79,4

3,9

7

Hyundai

76,1

0

8

Nissan

75,4

-2,2

9

Volkswagen

75

-2,4

10

Mitsubishi

73,1

-5,3

Topp ti – totalt:

Plass

Selskap

Tilfredshet

Endring

1

Vinmonopolet

85

2,9

2

OneCall

83,6

2,7

3

Finn.no

83,2

1,6

4

Toyota

82,6

0,8

5

Sbanken

82

0,3

6

BMW

81,2

0,7

7

Interoptik

80,9

3,0

8

Flytoget

80,7

-2,2

9

Gjensidige

80,4

0,1

10

Volvo

80

-3,7 

Om undersøkelsen: Norsk Kundebarometer er et forskningsprosjekt ved Handelshøyskolen BI som hvert år måler tilfredshet og lojalitet blant norske forbrukere. Kundene får muligheten til å si hva de mener om bedrifter de kjøper varer og tjenester fra. Undersøkelsen er gjennomført av Barcode Intelligence og Norstat Norge i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Norstat har på oppdrag fra Norsk Kundebarometer spurt 6320 forbrukere om hvor godt fornøyd de er med bedrifter de er faste kunder hos. Årets intervjuperiode var fra 15. januar til 12. mars, altså før myndighetene iverksatte nedstengningstiltakene i forbindelse med korona-pandemien. Til sammen har disse gitt 15.583 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 153 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi.