TOPP 10: Volvo V60 (øverst til venstre), Audi e-tron, Toyota Corolla, Kia e-Soul, Tesla Model 3 (midterste rekke til venstre), Toyota RAV4, VW Passat GTE (nederste rekke fra venstre), Mercedes EQC, Skoda Octavia og Mitsubishi Outlander.

Finalistene i årets beste bilkjøp 2019:

Her er 10 av årets herligste biler (og beste kjøp!)

Fire helelektriske, tre ladbare hybrider, to tradisjonelle hybrider og en diesel. Her er bilene som til slutt havnet blant de ti finalistene i Motors kåring av «Årets beste bilkjøp».

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor kårer hvert årets beste bilkjøp. Utvalget skjer blant 10 av årets nyheter.

Faste lesere av Motor er allerede kjent med hvem som vant årets kåring. Kortversjonen av begrunnelsen til juryen som kårer «Årets beste bilkjøp», lød slik: «En elbil er det beste kjøpet. Og Tesla Model 3 er den beste elbilen.»

Den lengre diskusjonen åpner for at flere av de øvrige kandidatene kan være det beste kjøpet for nettopp deg. Her er hele lista:

PS: Klikk på modellnavnet, så kommer du til siden med omtale og regnestykker for den aktuelle bilen! 

Audi e-tron (elbil)

Kia e-Soul (elbil)

Toyota Corolla (hybrid)

Mercedes EQC (elbil)

Skoda Octavia (diesel)

Mitsubishi Outlander (ladehybrid)

Tesla Model 3 (elbil)

Toyota RAV4 (hybrid)

Volkswagen Passat GTE (ladehybrid)

Volvo V60 (ladehybrid)

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

I kåringen har vi lagt vekt på et økonomisk bilhold, samtidig som de fleste av disse bilene naturlig nok har sanket poengsummer helt i tetsjiktet i Motors biltester dette året.

De fleste segmenter er representert, og prismessig skiller det fra rundt 350.000 kroner for godt utstyrte versjoner av e-Soul og Corolla, til rundt en halv million mer for en godt utstyrt e-tron.

Nordmenn legger gjerne penger i utstyr, så her har vi ikke brydd oss om lokkeprisene (pris fra ...).

Les også: Vinneren av Årets beste bilkjøp 2019

Historisk milepæl

Elbilene er et opplagt valg for mange – og et fristende valg for stadig flere. Elbilen er blitt allemannseie, ikke lenger forbeholdt entusiastene eller de spesielt pengesterke.

Det blir flere modeller og økt valgfrihet.

Etter årets ti første måneder var åtte av de ti mest solgte bilene helelektriske.

De store elbilprodusentene bruker lille Norge som indikator på elbilutviklingen.

På kontorene i Wolfsburg sitter Volkswagen-sjefene og snakker med den største selvfølge om Norge som det nest største markedet for ID.3, konsernets tredje historiske milepæl, som kommer på norske veier til sommeren.

De to andre er «bobla» og Golf. Og det største markedet er hjemmemarkedet.

Les også: Her er de mest populære bilene – på bruktmarkedet

Elektrisk utvikling og unntakstilstand

Og selv om avgiftene gradvis sniker seg inn i elbilparken, tyder alt på at differansen opp til fossilbilene forblir like stor.

Det kommer også en rekke spennende elbilnyheter i 2020, anført av nevnte ID.3.

Men fra samme konsern kommer også blant andre Seat el-Born og Skoda Vision.

Et annet stort konsern, PSA (Peugeot, Citroën, Opel og DS), kommer med en rekke nyheter i småbilklassen, mens Ford omsider melder seg inn i elbilbransjen med sin nylig lanserte SUV.

Det samme skjer med Volvo og Polestar.

Honda kommer med sin knøttlille retrovariant «e» og Porsche med gedigne Taycan.

Og vi vet at det kommer masse nytt og ukjent fra Kina – uten at vi kjenner kvaliteten.

Gitt utviklingen og de økonomiske fordelene er det derfor ganske opplagt for juryen i «Årets beste bilkjøp» at en elbil skal vinne vår kåring. Men det er også opplagt at en elbil ikke passer for alle. 

Økonomien ved en elbil har i stor grad overskygget de tradisjonelle kravene folk flest har hatt til en bil. Kall det gjerne en form for unntakstilstand.

Les også: Her er alle Motors biltester

Mange kommer til kort

For fortsatt er det mange kompromisser knyttet til rekkevidde, lademuligheter – og ikke minst, nordmenns ønske om en fullverdig familiebil.

Ideelt sett skal det være firehjulsdrift, hengerfeste, nok av plass til hyttebagasjen og muligheten til effektive langtransportetapper. Og aller helst i et SUV-format.

Her har elbilene kommet til kort. Og de gjør det i stor grad fortsatt. I hvert fall innenfor det vi kan kalle folkelige prisklasser.

Utviklingen til de tradisjonelle fossilbilene har forståelig nok gått litt under radaren i et marked som er så fordelaktig for elbiler, men faktum er at disse er bedre enn noen gang.

NORSK KOMBINASJON: Firehjulstrekk, ladbart, rekkevidde, hengerfeste…

En slags krysning, kanskje

Ikke minst har fokuset på renere dieselmotorer gitt oppsiktsvekkende lavere utslipp enn for bare få år siden.

Det står noen nedsnødde fossilbiler rundt omkring i landet som venter på klargjøring for salg – og som skal møte familier som verken kan tenke seg noe annet, eller klare seg med noe annet.

Enkelte bilforhandlere snakker til og med om underskudd på populære dieselbiler. 

Men kanskje er det slik at den beste kombinasjonen for mange vil være er en slags krysning – ja, en hybrid.

Da kan du kjøre økonomisk og utslippsfritt i hverdagen med en bil som kommer litt gunstigere ut i avgiftsberegningen. Og så langt du vil uten å tenke på ladeproblematikk. 

Pene forbrukstall med japanske ingeniører

Spørsmålet er naturligvis om bilene brukes etter intensjonen, altså at de lades minst hver dag og slipper ut minimalt med gørr?

Spør du produsentene, så er selvsagt svaret ja. Spør du en vanlig eier, så er svaret skuffende ofte nei.

Og er det siste realitet, så har man altså en bil som er tyngre enn en ren bensin- eller dieselbil, og som forbruker ditto mer. 

Og da er vi kanskje over på den tradisjonelle hybriden. Altså den som fortsatt er en kombinasjon av fossil- og elmotor, men som ikke har ledning.

På dette feltet er Toyota nærmest enerådende. Kjører du jevnt og pent og stoler på at de japanske ingeniørene har optimalisert teknologien for deg, så ender du opp med pene forbrukstall.

Svært mange nordmenn tenker slik. Det viser salgstallene.

Det er fire Toyota-hybrider blant de 17 mest solgte bilene i skrivende øyeblikk. Derfor er også Toyota representert med to modeller i vår kåring.

Pris, lading og levering

Men når alle faktorer summeres, er det altså Tesla Model 3 som står igjen som juryens vinner.

Med lave priser og solid leveringsdyktighet er det svært lett å si ja til Tesla og det brukervennlige økosystemet med dedikerte ladere og komfortfunksjoner som styres fra mobilen.

Tesla har lengst rekkevidde, raskest ladehastighet og i særklasse de best lademulighetene. Det er alltid ledig plass på ladestasjonene, og de fungerer.

Du trenger ikke apper eller brikker eller noen form for betalingsløsninger.

På det stadiet vi er nå – der plassen på ladestasjonene blir stadig trangere og en rekke ulike ladeoperatører har sine spesielle løsninger – fungerer det lukkede supeladersystemet til Tesla mer suverent enn noen gang.

Teknologisk sett er Tesla lokomotivet alle forsøker å henge seg på. Og noe av det samme kan man vel si om egenskapene på veien.

De enorme kreftene og det eminente veigrepet gjør bilen til en fantastisk kjøremaskin.

NORGESFAVORITT: Denne logoen har blitt en favoritt blant norske bilkjøpere.

Ikke uten bismak

Men den store etterspørselen og det høye produksjonstempoet har sine konsekvenser i form av biler med opplagte svakheter i detaljkvaliteten.

Og i neste omgang opplever kundene et servicenivå som ikke er rustet for pågangen.

De opplever kanskje også at naboen er strålende fornøyd med sin Tesla, noe som underbygger den ujevne produksjonskvaliteten, og som neppe gjør frustrasjonen mindre.

NAF får også mange tilbakemeldinger om at servicenivået til Tesla er for dårlig.

Med andre ord: Kjøper du en Tesla, så kjøper du også potensielt flere problemer.

Som en i juryen sier: «Det er en fantastisk bil, men som kunde blir man forbannet om speilene ikke sitter fast eller lakk løsner, og serviceapparatet ikke er tilstede for å løse dette».

Slik er kostnadene beregnet:

Forsikring: Forutsetter forsikring i Gjensidige for NAF-medlemmer med 16.000 km kjørelengde, 70 prosent bonus, «Bil Pluss» med leiebil, egenandel 6.000 kroner, ingen førere under 23 år.

Antatt forsikringstaker (45) er tenkt bosatt i Buskerud.

Renter på lån: Forutsetter annuitetslån over fem år med 3,45 % nominell rente (vi har lagt sammen rentekostnader og termingebyr i perioden og delt på fem).

Egenkapital: 35 prosent. Beløpet inkluderer ikke avdrag. Etablerings- og tinglysningsgebyr kommer i tillegg.

Verdifall per år: Verdifallet er beregnet ut fra gjennomsnittet på et antatt verdifall (eksempelvis der hvor Leaseplan har beregnet et årlig verdifall på 55.000-65.000 har vi brukt summen 60.000).

Service/vedlikehold: Beregnede årlige snittkostnader for den enkelte bil.

Dekk: Beregnede årlige snittkostnader for den enkelte bil.

Forbruk: På forbruk har vi brukt de offisielle forbrukstallene til OFV og en dieselpris på 14,90 og bensinpris 15,60.

Beregning av forbruket på elbiler har tatt utgangspunkt i 80 prosent hjemmelading og 20 prosent lading på offentlig lader. Det antas av bilene lader like lenge på 150 kW lader som en 50 kW lader.

Prisene som er estimert er 3,04 pr kWt (Mercedes EQC), 2,75 pr kWt (Audi e-Tron), 3,43 pr kWt (Kia e-Soul og 1,70 pr kWt (Tesla, som i dette regneeksemplet kun lader på Superchargere).

Bompenger: Antatte utgifter er satt til 18.144 kroner per år for hybrid-/fossilbiler og 4.536 kroner for elbiler. Basert på beregning fra Rødboka (2018).

Trafikkforsikringsavgift: Dette er en fast sum som erstatter den tidligere årsavgiften, som er fast for biler som veier under 7.500 kilo. Elbiler har ikke denne avgiften.

Kjørelengde: 15.000 kilometer/ett år.

Parkeringsutgifter er ikke tatt med i beregningen.

I alle bilprisene er frakt, vinterhjul, metallic lakk og anbefalt utstyr inkludert.

OBS: Tallene er ingen fasit for hvor mye ditt individuelle bilhold koster deg, men gir et sammenligningsgrunnlag mellom bilene.

Egenkapital/lånesummen/avdrag er ikke med i beregningen, som er gjort av Motor i samarbeid med biladministrasjonsselskapet Leaseplan, NAF og Gjensidige.