Mann med mobil i bil
MANGE BLIR TATT: Nærmere 9000 nordmenn er tatt for bruk av mobiltelefon i bilen hittil i år. Foto: Shutterstock
Nesten 9000 nordmenn straffet for mobilbruk:

Dette gjør det mer enn 20 ganger så farlig å kjøre bil

8740 nordmenn har fått bot og prikker for å ha brukt mobiltelefon under bilkjøring første halvår i år. Det er svært risikabelt å bruke mobil i bil.

Del denne artikkelen

DETTE ER SAKEN: Stadig flere tas for livsfarlig mobilbruk bak rattet.

Alle vet at det er farlig, men få vet hvor farlig det er å bruke mobiltelefon i bil.

Transportøkonomisk Institutt (TØI) har forsket på det.

De konkluderer med at bruk av mobiltelefon bak rattet øker risikoen for alvorlige ulykker med mellom 22 og 164 ganger i forhold til å konsentrere seg bare om kjøringen.

Les også: Så mye straffes du for bruk av mobiltelefon

Unge verst

Likevel blir stadig flere nordmenn knepet av politiet. I første halvår i år fikk 8740 bilister bot og prikker i førerkortet for mobilbruk.

Det er seks prosent flere enn samme tid i fjor.

– Dette handler om holdninger. Det er dessverre altfor vanlig å tukle med mobilen mens mann kjører bil, sier informasjonssjef i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Jan Harry Svendsen, i forbindelse med at ATL, Ford og forsikringsselskapet If setter fokus på mobilbruk bak rattet blant ungdom.

Det er nemlig flest unge som fikler bak rattet, ifølge en undersøkelse fra If.

Mens to av 10 nordmenn oppgir at de gjør det, er andelen i aldersgruppen 18-29 år dobbelt så høy.

Les også: Motors store straffeguide for 2019

To sekunder nok

Undersøkelser viser at bare to sekunders fikling er nok.

– To sekunder er en kritisk grense for hvor lenge man kan ta blikket vekk fra veien før risikoen for farlige hendelser øker betraktelig. Skriving av tekstmeldinger og oppdatering av sosiale medier er svært risikabelt, heter det i et høringsnotat Samferdselsdepartementet sendte ut i forbindelse med økning av straffereaksjonen for mobilbruk under bilkjøring.

Les også: UP mener mobilstraffen er for lav