Undrende mann
MANGE SPØRSMÅL: Det kan være mange spørsmål å ta stilling til i en ny bompengehverdag. Men det hyppigst stilte: Virker bompengebrikken? Foto: John Fornander/Unsplash
Nå utvides bomringen i Oslo:

Disse tre tingene lurer bilistene mest på om bommene

– De siste ukene har vi fått 30-40 prosent flere henvendelser enn normalt, sier Fjellinjen-direktør Anne-Karin Sogn. Dette er de tre tingene Oslo-bilistene lurer mest på.

Del denne artikkelen

1) «Virker brikken min?»

– Bilistene har fått med seg at det er viktig å ha brikke. Mange kontakter oss for å forsikre at brikken deres virker, sier Sogn.

2) «Er fakturaen min riktig?»

Mange spør også om fakturaen deres er riktig. At det ikke er noe galt med den eller opplysningene der.

Fakturaen kan du også selv sjekke ved å logge deg inn på min side hos Fjellinjen.

3) «Hvor mye vil det koste?»

Mange spør også om hvor mye hverdagsreisene deres vil koste, til barnehage, butikken, jobben, osv.

– Vi hjelper dem, men henviser også til kalkulatoren vår, sier Sogn.

Den finner du her, og den er svært enkel og lett å bruke.

Les også: To bommer med 57 skritts avstand

Dyrt uten brikke

Motor har skrevet flere artikler om hvor mye det vil koste å kjøre bil i Oslo etter utvidelsen av bomringen.

Her kan du lese om hvor dyrt det blir å kjøre uten bompengebrikke, med konkrete eksempler på bilturer med og uten brikke fra nabokommunene og til steder i Oslo som folk reiser mye til, som til sentrum, sykehus, Ikea, Holmenkollen, og til kontorbyggene i Nydalen.

Brikkebruk gjør at bomkostnadene i noen tilfeller blir bare en tredel av pris uten brikke.

20 prosent mangler brikke

På landsbasis har 79 prosent av de som passerer bompengestasjoner brikke. I Oslo er tallet så vidt høyere, på 80 prosent, ifølge administrerende direktør Anne-Karin Sogn i Fjellinjen.

Det betyr at hver femte bilist i Oslo mangler brikke. I 2018 kom hver syvende bompengekrone som ble betalt til Fjellinjen fra bilister uten brikke.

76 prosent skal betale

Utvidelsen av bompengeordningen i Oslo skjer med 54 nye bomstasjoner, slik at Oslo får totalt 83 bomstasjoner. Det er nesten tre ganger så mange som dagens 29 bomstasjoner.

I dag betales bompenger på i gjennomsnitt halvparten av bilreisene. Dette forventes å øke til 76 prosent med alle de nye.

Men for mange blir det ikke nødvendigvis dyrere, fordi prisene reduseres i forhold til dagnes takster, og rabattene økes for brikkebrukere.

Denne artikkelen viser at mange med diesel- og bensinbiler får lavere bompengeregninger enn i dag. Elbileiere derimot får nå bompengeregning i posten. (NB! Denne artikkelen ble laget før den siste justeringen av takstene. Noen passeringer har nå blitt ca. én krone dyrere, noe som medfører at noen av utregningene i denne reportasjen nå er noen få hundrelapper for lave).

Trøsten får være at trafikken reduseres og en del av køene forsvinner. Men det igjen fører til at bompengeinntektene ikke blir så høye som man trodde.

Les også: Ordfører hetset og truet i bompenge-debatt

Tilfeldigheter avgjør

Bosted, arbeidssted og en porsjon flaks avgjør om du må betale tusenvis av kroner i bompenger – eller om du slipper unna.

De nye bomstasjonene skiller også nabolag, som Motor har skrevet om både på Østkanten og på Vestkanten.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

30-40 prosent økning

De siste ukene har mange hundre kontaktet Fjellinjen daglig med spørsmål om det mye bomsystemet.

– Det er veldig stor trafikk på epost, telefon og på chat. Forrige mandag hadde vi 1100 henvendelser. Det er 4-500 mer enn på en vanlig mandag. Generelt er veksten i antallet henvendelser den siste måneden på 30-40 prosent, sier Anne-Karin Sogn i Fjellinjen.