Motorvei og skilt
TIGERSTADEN: Oslo-besøk kan svi på bompengepungen. Du sparer mye med bompengebrikke. Foto: Peter Raaum
Snart utvides Fjellinjen i Oslo:

Slik reduserer du bompengeprisene til en tredel

Uten bombrikke blir Oslo-turen opptil tre ganger så dyr. Her er bompengeoversikten som viser at det lønner seg med Autopassbrikke. Likevel har hver fjerde bil ikke brikke.

Del denne artikkelen

1. juni settes 53 nye bomstasjoner i drift i Oslo. Til sammen vil det da være 84 bomstasjoner i tre bompengeringer rundt byen og med to egne «bompengearmer» ut fra sentrum.

Motor har sjekket hvor mye det vil koste å passere med og uten bombrikke når du kommer på E18 vestfra, E6 nordfra og sørfra på E6 eller E18.

Prisundersøkelsen viser at det er enorme forskjeller på hvor mye du må betale med og uten brikke.

Vi har sjekket hvor mye det koster i bompenger å kjøre inn til fem steder i Oslo som mange reiser til: Holmenkollen, Ullevål sykehus, Oslo S/Oslo sentrum, Ikea Furuset og til Nydalen hvor både BI og mange bedrifter holder til.

Prisene gjelder altså én vei, inn til Oslo. Du må også betale når du skal hjem igjen.

Les også: Flere bommer gir færre køer

Til Holmenkollen

La oss starte med en hyggelig tur til nasjonalanlegget i Kollen. Uten brikke må du betale 136 kroner i bompenger én vei dersom du kommer sørfra. Har du brikke må du betale «bare» 48 kroner.

 

Til Holmen-kollen uten brikke

Til Holmen-kollen med brikke

Forskjell i kr

E18 vestfra

30

24

6

E6 nordfra

113

48

65

E18/E6 sørfra

136

48

88

 Les også: Elbileiere får bompengesjokk

Til Ullevål sykehus

Det er for de som kommer sørfra det i størst grad lønner seg med bompengebrikke. En reise til Ullevål sykehus vil koste dette i bompenger:

 

  Til Ullevål sykehus uten brikke Til Ullevål sykehus med brikke Forskjell i kr
E18 vestfra 83 48 35
E6 nordfra 106 48 58
E18/E6 sørfra 129 48 81

Til Oslo sentrum

En tur til Oslo S eller et annet sted i Oslo sentrum vil koste dette i bompenger: 

  Til Oslo S, sentrum uten brikke Til Oslo S, sentrum med brikke Forskjell i kr
E18 vestfra 60 48 12
E6 nordfra 83 48 35
E18/E6 sørfra 83 48 35

Til Ikea Furuset

Hovedårsaken til de store prisforskjellene med og uten brikke er at man med brikke nyter godt av timesregelen, som innebærer at man slipper å betale for alle passeringene innenfor en time, og at man i tillegg får 10 prosent Autopass-rabatt på hver passering.

Til Ikea på Furuset blir dette prisene: 

  Til Ikea Furuset uten brikke Til Ikea Furuset med brikke Forskjell i kr
E18 vestfra 113 48 65
E6 nordfra 30 24 6
E18/E6 sørfra 113 48 65

Les også: Tilfeldigheter avgjør bompengebelastning

Til Nydalen

Reiser man ofte, at man for eksempel jobber i Nydalen, nyter man også godt av passeringstak dersom man har brikke. Etter 60 passeringer i måneden slipper man å betale for ytterligere passeringer.

Inntil man når passeringstaket er dette prisene til Nydalen: 

  Til Nydalen uten brikke Til Nydalen med brikke Forskjell i kr
E18 vestfra 60 48 12
E6 nordfra 83 48 35
E18/E6 sørfra 106 48 58

136 prosent dyrere

Fem reiser sørfra og inn til Holmenkollen, Ullevål sykehus, Oslo S/Oslo sentrum, Ikea på Furuset og til Nydalen koster totalt 567 kroner uten brikke og bare 240 kroner med brikke. Det er 327 kroner mindre. Uten brikke er det 136 prosent dyrere.

Også for de som kommer vestfra og nordfra er det totalt mye penger å spare på å ha brikke i vindusruta: 

  Totale utgifter fem reiser uten brikke Totale utgifter fem reiser med brikke Total besparelse i kr Total besparelse i prosent
E18 vestfra 346 216 130 60
E6 nordfra 415 216 199 92
E18/E6 sørfra 567 240 327 136

22 prosent mangler brikke

Med de store prisforskjellene skulle man tro at de aller fleste har brikke?

Nei. Hvert fjerde norske kjøretøy som passerer bomstasjoner mangler bompengebrikke som gir de gode rabattene.

I 2017 hadde 78 prosent av kjøretøyene som passerte bomstasjoner brikke, mens 22 prosent altså ikke hadde brikke.

Andelen som ikke har brikke er dermed trolig en god del høyere, siden det fortsatt er noen som sjelden eller aldri passerer en bomstasjon og dermed slett ikke trenger brikke.

22 prosent er altså de som ikke hadde brikke og passerte en bomstasjon.

Les også: Stadig færre bruker bompengebrikke

Stabil andel

Andelen brikkebrukere har vært svært stabil de siste årene, til tross for at antallet bomstasjoner og bompengekostnadene fyker i været.

Brikkeandelen har ligget på mellom 77 og 81 prosent siden 2008. I 2010 hadde 81 prosent av kjøretøyene brikke. Andelen nå er altså lavere.

Statens vegvesen har foreløpig ikke tall for 2018. 

 Les også: Slik får du maksimal rabatt i bompengestasjonene

Forutsetninger:

Priseksemplene i denne artikkelen gjelder dieselbil som kjører i rushtiden inn til Oslo. Kjører du ut av Oslo må du også betale, men da blir det litt billigere, fordi du på vei ut ikke må betale bompenger i den ytre ringen – på kommunegrensen.

Bensinbil er litt billigere, nullutslippsbiler betaler halv takst, og utenfor rushtiden er det også litt billigere.

Du kan finne prisene for dine reiser på Fjellinjens nye bompengekalkulator.