Datategning av trafikksituasjon
SNART HOS DEG: Slik ser japanske Nissan for seg morgendagens bilkjøring, signaler fra sensorer i og utenfor bilen, skal kobles med data fra nettskyen, og dette gjør det mulig for systemet å både følge med på bilens omgivelser. Foto: Nissan Motor
Dette kan bli din bil-framtid:

Slik skal Nissan spare deg for kø og kaos

Lei kø og kaos? I Nissans framtidsvisjon kan du bestille en virtuell bil som speiler seg i frontruten og geleider deg dit du skal.

Del denne artikkelen

På den store teknologiutstilllingen CES, som starter i Las Vegas til uka, vil Nissan lansere konsernets tanker om hvordan biler skal kjøres og integreres i samfunnet.

Nissan kaller det «Usynlig til synlig», og er system som smelter sammen den virkelige og den virtuelle verden.

Signaler fra sensorer i og utenfor bilen, skal kobles med data fra nettskyen. Dette gjør det mulig for systemet å både følge med på bilens umiddelbare omgivelser og å forutse hva som skjer rundt neste hjørne.

Les også: Skal styre elbilen fra mobilen

Vil se det usynlige

– Systemet vil hjelpe deg til å se det usynlige, og gi deg mer trygghet og komfort under kjøringen, sier Tetsuro Ueda, forskningsleder ved Nissan Research Center.

– De interaktive funksjonene skaper en opplevelse som er skreddersydd førerens interesser og kjørestil, slik at hvem som helst kan nyte godt av dem på sin egen måte, påpeker han.

Teknologien kartlegger et 360 graders virtuelt rom rundt bilen for å gi informasjon om blant annet veier og veikryss, skilt og fotgjengere. Den kan også overvåke personene i bilen for å forutse når de kan trenge praktisk hjelp eller kanskje bare en kaffepause.

Systemet kan også koble føreren og passasjerene til andre i den virtuelle verden. Det vil gjøre det mulig for venner, familie og andre å framstå tredimensjonalt i en slags utvidet virkelighet, for å gi hjelp eller bare holde dem med selskap.

Les også: Angriper førerløse biler med kniv og stein

Datategning av trafikksituasjon

Dataregning av trafikkbilde

Sol på regnværsdag

Under ren autonom kjøring kan tiden gjøres triveligere og mer komfortabel. I regnvær kan man for eksempel få projisert bilder av en solrik dag.

I et nytt område, kan systemet søke etter en kunnskapsrik lokal guide som kan kommunisere med personene i bilen.

Informasjonen guiden oppgir, kan samles og lagres, slik at andre som besøker det samme området, får tilgang til opplysningene.

Under manuell kjøring gis informasjonen som et ekstra lag oppå førerens synsfelt. Dette skal hjelpe sjåføren til å vurdere og forberede seg på for eksempel hjørner med dårlig sikt, ujevn veibane eller møtende trafikk. Sjåføren kan også bestille en profesjonell kollega for å få personlig veiledning i.

En virtuell følgebil kan vise hvor og hvordan det er best å kjøre.

Les også: «Selvkjørende biler har mange negative konsekvenser»

Utvidet virkelighet

Systemet gir naturligvis informasjon om køer og beregnet kjøretid, men også relevant informasjon om veien lenger fram, helt ned på forslag til hvilken fil du bør legge deg i.

Vel fremme, kan systemet søke etter ledige parkeringsplasser og selv parkere bilen om ønskelig.

På teknoutstillingen i Las Vegas kan systemet oppleves bak briller for «utvidet virkelighet». Man går da inn i et sjåfør-rom med tredimensjonale grensesnitt og skjermer.

Brukerne ledes gjennom et scenario der man reiser gjennom en by, får hjelp til å finne en ledig parkeringsplass ved et kjøpesenter, får se en regnværsdag skifte til en solrik dag inni bilen, følger en profesjonell sjåfør-avatar for å forbedre kjøreferdighetene, samt oppleve hvordan systemet kan se gjennom bygninger og rundt hjørner.

Tips fra NAF
Er det egentlig så lurt å kjøpe bil nå?