Skisse av mobil i hånd
KOREANSK LØSNING: Hyundai og Kia forbereder teknologi for autonom kjøring på nivå 4 i 2025. Foto: Hyundai Motors
Kia og Hyundai lanserer ny teknologi:

Styrer elbilen fra mobilen

Slik kan det se ut utenfor storsenteret om bare seks år: Elbiler som forflytter seg førerløst til og fra trådløse ladeplasser.

Del denne artikkelen

Det er Hyundai og Kia som lanserer teknologien, kalt Automated Valet Parking System (AVPS), som i stor grad skal løse både parkerings- og ladeproblematikk.

Løsningen er autonom, og tillater at oppladede biler flytter seg bort fra ladestasjonen for å gi plass til nestemann i køen.

Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.

Med en smarttelefon kan man instruere bilen i at det er på tide å lade. Bilen vil selv kjøre til nærmeste tilgjengelige ladestasjon, lade opp, og deretter kjøre til en parkeringsplass. Når sjåføren gir beskjed, vil bilen ankomme stedet sjåføren befinner seg.

Les også: Angriper førerløse biler med stein og kniv

Bil i parkeringsanleggPARKERINGSENGEL: Ved hjelp av systemet vil bilen flytte seg selv til en ledig parkeringsplass.

Mot nivå 4

Det hele skjer gjennom kommunikasjon mellom elbilen, parkeringsanlegget, ladesystemet og sjåføren. Parkeringsanlegget sender beskjed om ledige plasser og ladestasjoner, mens ladesystemet oppdaterer sjåføren med ladestatus i realtid.

Tips fra NAF
God elbil-økonomi
Kjøpe brukt elbil

Markedet for brukte elbiler vokser raskt. Les våre tips for et trygt bruktbilkjøp.

Hyundai og Kia vurderer mulighetene for å kommersialisere teknologien allerede i 2025, sammenfallende med lanseringen av nivå 4 for selvkjørende biler.

På dette nivået er mennesker for første gang overflødige, en bilen kan møte utfordringer som gjør at den ber føreren overta, for eksempel ved klimatiske forhold som nedsetter orienteringsevnen.

Les også: Advarer mot selvkjørende biler

…og så nivå 5

Hyundai og Kina planlegger å lansere autonom kjøring i utvalgte «smart cities» fra 2021, med et mål om å lansere fullt autonome kjøretøyer innen 2030.

Da er vi i tilfelle på nivå 5, der du bare setter deg inn i en bil – som knapt kan kalles bil lenger.

Den har verken ratt eller pedaler, men tar deg dit du ønsker – sikrere enn noe menneske kan klare.

Les også: Er dette redningen for dieselbilen?