Mann foran rekke med biler
KJENNER METODENE: – Både bransjen og forbrukerne er tjent med åpenhet og forutsigbarhet gjennom reelle kalkyler, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease Norge Foto: Shutterstock
Leasingselskaper om tallsjonglering:

– Noen har tilbud som ser bedre ut enn de er

Forbrukerrådet advarer mot manipulering og sjonglering med leasingprisene. Bransjen selv bekrefter at noen strekker strikken for langt.

Del denne artikkelen

– Vi ønsker ikke at kundene skal bli lurt. Men det er små aktører som har andre forhold til integritet og etikk, og som har tilbud som tilsynelatende ser bedre ut enn de er, sier Anders Ree-Pedersen, daglig leder i LeasePlan, som er et av de største leasingselskapene.

Han vil ikke navngi noen.

– Tjent med åpenhet

I en rapport og guide om leasing av bil hevder Forbrukerrådet at noen leasingselskaper markedsfører ribbede bilmodeller uten essensielle elementer som vinterhjul, og som også har kampanjerenter som kun varer kort tid.

Også Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease Norge som tilbyr leasing til næring og ikke til privatpersoner, bekrefter at slik markedsføring forekommer.

– Ja, vi er kjent med dette. Både bransjen og forbrukerne er tjent med åpenhet og forutsigbarhet gjennom reelle kalkyler, sier Marthinsen – som hevder at Autolease ikke bruker noen av metodene Forbrukerrådet nevner.

Les også: Leasingfellene du må passe deg for

– Det er ymse

André Runge, produktsjef i leasingselskapet Santander Norge, er enig i at kunden må se på totalprisen for leasing.

– De kritiske punktene som trekkes frem gjenspeiles ikke våre kontrakter eller hvordan vi driver, sier Runge.

– Er dere kjent med disse forholdene i kontraktene til andre leasingselskaper?

– Det finnes sikkert ymse der ute, men vi kan ikke se at dette er et utbredt problem.

Les også: Dette er elbilen konkurrentene må slå

– Ikke utbredt

Finansieringsselskapenes Forening, som organiserer leasingselskapene, mener det ikke er utbredt med manipulering og sjonglering av leasingprisene.

– Vi har i dag forelagt dette for de største leasingselskapene i Norge. Tilbakemeldingen er at selskapene ikke kjenner seg igjen i disse eksemplene, sier juridisk direktør Tom Slungaard.

Han mener markedsføringen av leasing ikke er kritikkverdig.

– Alle leasingselskapene bruker en bransjestandard utarbeidet av oss og Forbrukertilsynet, slik at det skal være lett å sammenligne tilbudene.

PS: NAF har et leasingtilbud i samarbeid med LeasePlan.

Les også: Dieselfall gir mulighet for bruktbilkupp