Portrett av mann foran sjø med bygninger bak
GRANSKER LEASING: Forbrukerrådet har undersøkt markedsføringen av billeasing. – Vi har kommet over eksempler på aktører som har gått langt i å kunne tilby en lav månedsleie. Slikt kan bidra til å forvirre og villede forbrukerne, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet. Foto: Halvor Pritzlaff Njerve/Forbrukerrådet
Forbrukerrådet med leasing-advarsel:

– Lav månedsleie kan villede forbrukerne

Noen leasingselskaper manipulerer og sjonglerer med prisene slik at det ser rimeligere ut enn det er å lease bil. – Dette bidrar til å forvirre og villede forbrukerne, sier Forbrukerrådet.

Del denne artikkelen

Leasing av bil er mer populært enn noen gang. I 2016 ble det leaset nærmere 50 000 personbiler i Norge. Nå er antallet trolig enda større.

I en grundig guide fra Forbrukerrådet omtales fordelene og ulempene ved leasing. Blant forholdene det er viktig å være oppmerksom på er at enkelte leasingselskaper ifølge Forbrukerrådet manipulerer og sjonglerer med leasingprisene.

– En leasingavtale består av flere priselementer som startleie, månedsleie og etableringsgebyr. Ved å sjonglere med disse elementene kan månedsleien senkes, og den lave månedsleien kan brukes aktivt i markedsføringen, skriver Forbrukerrådet i sin guide.

Les også: «Bomringenes far» kritiserer bompengepolitikken

Tips fra NAF
Lurer du på hva slags elbil du skal velge?
Finn elbilen som passer for deg

NAF har samlet elbilene som finnes på markedet og som kommer i nær fremtid i en egen elbilguide. Sett dine kriterier og sjekk hvilken elbil som passer for deg.

Metodene

Forbrukerrådet viser til følgende metoder som brukes:

  • Det settes en kunstig lav kilometerbegrensning, for eksempel 8000 kilometer i stedet for 15.000 kilometer som er det vanlige. Før signering anbefales kunden høyere kjørelengde, men da stiger månedsleien kraftig.

  • Du tilbys en ribbet og lite attraktiv bilmodell uten at dette tydelig fremgår av markedsføringen. Før signering anbefales en høyere utstyrsgrad, med kraftig stigning i månedsleien som resultat.

  • Leasingtilbudet inneholder ikke essensielle elementer som vinterhjul, metallic lakk, frakt- og leveringsomkostninger. Når dette legges til før signering, stiger månedsleien.

  • Startleien er kunstig høy, gjerne 20 prosent av bilens verdi mot det vanlige som er ca. 10 prosent. Når kunden ber om lavere startleie, stiger månedsleien i stedet kraftig.

  • Du tilbys en kampanjerente og får forståelse for at den gjelder hele leasingperioden på tre eller fire år. Men egentlig gjelder den bare de første månedene, før den stiger kraftig.

Les også: Her er de verste leasingfellene

– Sjekk totalbeløpet

Jurist og seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet er kritisk til metodene til enkelte leasingselskap.

– Vi har kommet over eksempler på aktører som har gått langt i å kunne tilby en lav månedsleie. Slikt kan bidra til å forvirre og villede forbrukerne.

– I hvor stor utstrekning brukes disse metodene av leasingbransjen?

– Dette er markedsføringsgrep som har en viss utstrekning. Derfor er det viktig at forbrukerne blir bevisste på de totale kostnadene ved leasingavtalene.

Den totale kostnaden utgjøres av startleien, månedsleien og etableringsgebyr. Ifølge rapporten fra Forbrukerrådet er det også anerkjente seriøse aktører som tilbyr lave kampanjerenter som kun gjelder for svært korte perioder, før rentesatsen skrus opp.

De øvrige metodene for å skape inntrykk av en lav pris har mindre utbredelse.

Finansieringsselskapenes Forening sier at de ennå ikke kjenner innholdet i Forbrukerrådets gjennomgang – og derfor ikke kan kommentere den.

Les også: Første prøvekjøring med Audi e-tron