IKKE AKKURAT TIL HYTTA: En fulladet plug-in-utgave av nye Volvo V60 øser hverdagsturene elektrisk, men elmotoren overrasker ikke positivt i rekkeviddetest. Foto: Anders Helgesson

Første prøvekjøring med Volvos nyeste plug-in:

Så langt går den elektriske V60’en

I vinter kommer Volvo med den minste og rimeligste av sine V60-modeller i plug-in-utgave. Vi har testet hvor langt nye V60 T6 Twin Engine kommer på ren elektrisitet. Det var ingen positiv overraskelse.

Publisert Sist oppdatert

Bilen har stått til lading over natten, rekkeviddemåleren viser fullt. Jeg løsner kabalen, stenger luken, stiger inn i bilen og velger el-kjøremoduset «Pure».

Fra bensinmotoren kommer det ikke en lyd, i stedet er det elmotoren der bak som med noen knyst setter Volvoen i bevegelse.

87 elektriske hestekrefter er til disposisjon og det er nok til moderate fartsøkninger, ikke så mye mer. Bilen veier tross alt to tonn.

Les også: Vår rapport fra første prøvekjøring med nye V60

Det er verdt å huske at bensinmotoren er lett å vekke i gang hvis man bare trykker litt for hardt på gassen. Hvor mye som man kan trykke før motoren slår inn vises på skjermen, i tillegg er det noen millimeter dødgang på pedalen rett før motoren starter.

Etter et lyskryss slumper jeg likevel til å trykke for hardt på gassen.

Første gang bensinmotoren starter må den gå noen minutter for avgassrensingens skyld – og det føles som en evighet når man vil fortsette på elektrisitet.

Også i denne bilen går det raskt sport i å motorbremse så mye som mulig. Slik er regenereringen: Trykker du forsiktig på bremsen er det nemlig elmotoren som bremser og energien som oppstår vil tilføres batteriet.

Les også: Volvo V90 i test – et lite stykke Norge

HOLDER PLASSEN: Selv med batteri er plassen nesten like god som på modellene med bensin- eller dieselmotor. Alle foto: Anders Helgesson

Slutt på strømmen

Hybridsystemet gjør bilen 250 kg tyngre enn en vanlig V60 T6 AWD. Den ekstra vekten krever stivere hjuloppheng, og med 19-tommers hjul kjennes dårlig underlag altfor godt.

Etter knapt 35 km er det slutt på strømmen, i korteste laget med tanke på temperaturen (13 grader) og den rolige kjørestilen (maks 80 km/t).

På den andre siden er det tilstrekkelig til mange pendlerdistanser.

Det er nyttig å vite at bensinmotoren brukes for å sikre kupévarmen vinterstid, hvilket sparer batterikapasitet.

Les også: Prestisjepris for Volvos nye kompakt-SUV

Sportsbil

Innkoblingen av bensinmotoren går mykt og i «Hybrid»-modus jobber motorene sammen.

I begynnelsen ligger da forbruket over en liter på mila fordi bensinmotoren må lade batteriet til et visst nivå for å garantere den elektriske firehjulsdriften.

Snart stabiliserer imidlertid forbruket seg rundt 0,75 liter på mila.

Til slutt finnes kjøremoduset med det talende navnet «Power». Da handler det plutselig ikke lengre om småkjøring, men akselerasjon som på en sportsbil.

Enda sterkere er T8-versjonen som har ytterligere 50 hestekrefter på bensinmotoren og en litt høyere prislapp (koster 635.000 kroner i Norge, i Sverige er prisforskjellen på 30.000 kroner mellom T6 og T8).

På den positive siden er hybridmodellen stort sett like elegant og smart som den vanlige V60-modellen. At det er blir 47 liter mindre plass i rommet under lastegulvet er ikke noe problem.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

Prisgunstig

Det norske avgiftssystemet gjør hybridmodellen prisgunstig. Volvo har ikke prissatt denne utgaven ennå, men med tanke på T8-prisen går det an å håpe at den starter under 600.000.

I første omgang kommer T6 Twin Engine i de to dyreste variantene (Inscription og R-Design), mens den enklere Momentum kommer noe senere til en lavere pris.

Det store spørsmålet blir hvor raskt Volvo klarer å levere biler. For flere av plug-in-hybridene er det lang ventetid.

Les også: – Alle land kan kopiere det norske avgiftssystemet for elbiler

Noen korte fakta om Volvo V60 T6 Twin Engine AWD:

Firehjulstrekk, åttetrinns automat.

Salgstart i Norge: Ikke offentliggjort, trolig i løpet av vinteren.

Mål (cm): Lengde 476, bredde 185, høyde 143.

Bagasjerom: 481 liter (1 393 liter nedslått).

Vekt: 1999 kg.

Maks hengervekt: 2 000 (kg).

Motorer: 4-sylindret bensinturbo foran, 1969 cm3, maks effekt 253 hk (186 kW) ved 5 500 v/min, maks dreiemoment 350 Nm ved 1 700–5 000 v/min. Elmotor bak, maks effekt 87 hk (65 kW), maks dreiemoment 250 Nm. Maks systemeffekt 340 hk (251 kW).

Batteri: 10,4 kWh, litium-ion.

Lading: Opp til 3,5 kW effekt. Fullades på 3,5 timer med 16A.

Toppfart: 230 km/t.

0–100 km/t: 5,7 sekunder.

Oppgitt forbruk: 2,1 l/100 km.

Oppgitt CO2-utslipp: 47 g/km.

Oppgitt rekkevidde på el: 49 km (foreløpige NEDC-tall).