FULL BOMPENGE-FART: Regjeringen kan skryte av rekordhøy aktivitet i veibyggingen. Og et nivå på bompengeinnkrevingen som heller ingen andre er i nærheten av å matche. Bildet er tatt under Stortingets høytidelig åpning 9. oktober 2017. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen/Stortinget

Nå brytes en magisk grense:

I år betaler vi over 10 milliarder kroner i bompenger

De 10 siste årene har bompengebetalingen skutt i været. I 2018 regner Vegdirektoratet med at bompengebetalingen passerer en magisk grense på 10 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Midt på 2000-tallet betalte norske bilister ca. fem milliarder kroner (2016-kroner) årlig i bompenger.

Men etter at den rødgrønne regjeringen overtok i 2005 har veibyggingen skutt fart. Den høye aktiviteten har blitt enda større under samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og den blåblå regjeringen.

Det samme har bompengebetalingen.

Les også: Disse veiprosjektene åpnes i 2018

10,7 milliarder kroner

I 2016 betalte vi 9,8 milliarder kroner i bompenger, ifølge årsrapporten fra bompengeselskapene for 2016, som nylig ble offentliggjort.

I 2017 regner Vegdirektoratet med at bompengeinntektene økte med ytterligere et par hundre millioner. For 2018 gjør bompengebetalingen ifølge prognosene et byks til godt over 10 milliarder kroner – nærmere bestemt 10,7 milliarder kroner.

Det betyr at de 2,5 millioner bilistene her i landet må betale i gjennomsnitt 4300 kroner i bompenger i år.

Les også: Her bygges det i 2018

Økning på grunn av Oslo

Men det er store geografiske skjevheter. Dagens bompengebetaling er også nesten bare starten på det som kommer. Motors kartlegging av bompenge-Norge viser at bompengebetalingen fremover vil vokse raskt. Noen veistrekninger og byer, som Oslo, både har og får svært høye bomtakster.

– Hovedårsaken til økningen i bompengene fra 2017 til 2018 er takstøkningene i Oslo, heter det i årsrapporten fra bompengeselskapene.

Les også: Her er alle bilnyhetene fra utstillingen i Genève

227 bomstasjoner

I Oslo blir det om ett år så mange bomstasjoner at det er vanskelig å få plass til takstskiltene. Samtidig er deler av landet fortsatt bompengefritt.

– Nå er det 227 bomstasjoner i Norge, opplyser rådgiver Nina Lysfjord, som jobber med bompengeforvaltning i Vegdirektoratet til Motor. Ingen av disse ligger nå i Finnmark og Aust-Agder. Aust-Agder får snart bommer igjen når det bygges firefeltsvei på E18, mens bomringen i Namsos i Nord-Trøndelag snart forsvinner.