Folkemengde på bilutstilling
BIL-FEST: Mer enn 700 000 mennesker er ventet til bilutstillingen i Genève de neste 10 dagene. Foto: Geneva Motor Show
Årets første, store bilutstilling i Europa:

Sjekk høydepunktene fra vårens store bilmønstring

Genèva Motor Show er en institusjon blant bilentusiaster i Europa, og samler hver vår mer enn 700 000 besøkende i det gigantiske messeanlegget nær flyplassen i Genève. Her er noen av årets høydepunkter.

Del denne artikkelen

Selve utstillingen åpner torsdag og varer i 10 dager, men før det vises nye modeller fram for de mer enn 10 000 akkrediterte medierepresentantene som er på utstillingen.

Her er noen utvalgte nyheter:

Toyota presenterte nye AYGO, en småbil som har vært en suksess for japanerne siden lanseringen i 2014. Årets modell har fått et noe mer særegent design, noe sprekere og ørlite lavere forbruk (0,39 l/mil for standardmodellen). Folkebilen Auris (se egen sak)  ble vist fram i en betydelig kvikkere utgave, og kommer til Norge med en kraftig hybridmotor.

Toyota AYGOToyota AYGO

Kia viste fram tredje generasjon av Kia Ceed og Ceed stasjonsvogn, i tillegg til en oppgradert Kia Optima. Ceed har fått et freshere design, mens stasjonsvogna kommer med et bagasjeromvolum på hele 600 liter. Optima kommer med designendringer, nytt utstyr og sikkerhetsteknologi samt nye motorer for levering i slutten av 2018.

Kia CeedKia Ceed

Skoda presenterte sin hybrid konseptbil Vision X, den første hybriden fra Skoda som kombiner CNG-gass, bensin og elektrisk drivlinje. Det gir et utslipp på kun 89 g/km Co2 (NEDC). VISION X er også deres første 4x4 som ikke benytter mellomaksel. I tillegg viste de fram toppmodellen av Kodiaq (L&K), som forventes til Norge mot slutten av året. Prisen er ikke klar. Og ikke minst: Den lille Fabiaen har fått en oppgradering, blant annet nytt front- og hekkparti, nye LED-lys og nye assistent- og infotainment-systemer.

Skoda FabiaSkoda Fabia

Skoda Vision XSkoda Vision X

Fra Lexus kom nye RX 450h L, med plass til sju og elektrisk nedfelling av tredje rad som standard. Enda større forventninger er det kanskje til kompakt-SUV’en Lexus UX, den tredje og minste SUV’en for det europeiske markedet fra Toyotas premiumbrand.

Lexus UXLexus UX

Ford viste fram kraftpluggen Ford Edge, en stor SUV som nå kommer i en litt mer sporty utgave – og med betydelige forbedringer på teknologisk førerassistanse. Dessuten, for fansen: Ford Mustang Bullit. I en av filmhistoriens mest legendariske biljakter kjører Steve McQueen en 68-modell Ford Mustang GT fastback. Scenen, som varer i nesten ti minutter finner sted i gatene i San Fransisco i Warner Bros-filmen «Bullitt». Den nye Ford Mustang Bullitt er ment som en hyllest. 5,0 liters V8’er og 464 hestekrefter. Den settes i produksjon for det europeiske markedet i juni.

Ford EdgeFord Edge

Ford Mustang BullitFord Mustang Bullit

Volvo kunne ikke bare juble over en historisk seier (deres første!) i Årets bil i Europa-kåringen: Kompakt-SUV’en XC40 har fått en brak-mottakelse blant både eksperter og kunder. Med V60 får også de mange som savner V70’en endelig en erstatter (se egen sak). Dermed er «herregårdsvognen» tilbake for fullt.

Volvo V60Volvo V60

Audi avduket en spesialkamuflert prototype av e-tron, bilen som vil bli en av årets mest omtalte i Norge. Totalt skal 250 prototyper av bilen tilbakelegge mer enn fem millioner km under til dels ekstreme forhold på fire ulike kontinenter, inkludert grundig testing på skandinaviske vinterveier. – Det er en trygghet for alle våre kunder at bilen går gjennom omfattende testing under alle slags forhold. I vår del av verden er kulde, snø og store avstander vante forhold. Det blir det også for Audi e-tron. Vi snakker om en stor SUV med god plass til fem mennesker, med lang rekkevidde og mulighet for 150 kW hurtiglading, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge, om bilen som kommer mot slutten av året. Den produksjonsklare utgaven av Audi e-tron kommer til det europeiske markedet mot slutten av 2018. I 2020 har Audi tre helelektriske biler i porteføljen, med Audi e-tron først ut. Selskapet skal ha minst 20 elbiler og ladbare hybrider innen 2025. I Genève viste Audi også fram åttende generasjon av sin A6.

Audi e-tron prototypeAudi e-tron prototype

BMW serverte «mer av alt», intet mindre, i form av overdådige M8 Gran Coupe. Konseptbilen er en forsmak på et nytt designspråk fra Bayerische Motoren Werke. Bilen har lang akselavstand, et langt panser, en coupéaktig taklinje og en kort hekk. Hjulbuene møter den tydelige skulderlinjen, og linjene i forskjermen og dørene gir særegne konturer og vinkler i karosseriet. Fronten preges av nyregrillen som kombinerer nye linjer med historiske streker fra BMWs tidlige coupémodeller. Foruten M8 viste BMW også X4, som straks er i norske butikker, samt helt nye BMW i8 Roadster, i tillegg til oppgraderte modeller i BMW 2-serie Active Tourer og Gran Tourer.

BMW konseptbil M8 Gran CoupeBMW konseptbil M8 Gran Coupe

 BMW X4BMW X4

Jaguar har tatt innersvingen på mange av konkurrentene i elbil-kappløpet, og viste nå fram sin Tesla Model X-utfordrer, I-Pace. Bilen har nesten 50 mils rekkevidde og den kommer til Norge i sommer – med en prislapp på under 600.000 kroner.

Jaguar I-PaceJaguar I-Pace

Volkswagen rettet blikket framover med sin konseptbil, I.D. VIZZION (se egen sak), deres første selvkjørende (nivå 5) modell. Hvordan den endelig vil se ut er selvfølgelig helt åpent, men tyskerne snakker om en slik bil for siste del av 2020-tallet – uten ratt, så klart, men med rekkevidde fra Oslo til Trondheim.

VW I.D.VIZZIONVW I.D.VIZZION

Mercedes-Benz ga også et elektrisk frampek, men slapp ingen konkrete nyheter – utover at EQC (el-SUV’en som utfordrer I-Pace og e-tron) vil bli produsert i Bremen og Beijing fra 2019. Konseptbilen EQA ble trukket fram igjen, med varsel om at en ny elektrisk modell presenteres i Paris i høst. Selskapet skal ha 10 elektrifiserte modeller på markedet, i alle segmenter, innen 2022. Likeledes viste de sin hydrogen-hybrid GLC F-cell, som kommer på veien om bare noen uker. I tillegg: En dieseldrevet plug-in-hybrid som ikke bare kombinerer elektrisk for korte distanser med diesel for langdistanse, men som også har designet til nye C-klasse. Og forresten: Vi fikk første glimt av Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé, 630 hestekrefter i en 4.0-liters V8-motor. Opp til 100 på vel 3,1 sekunder. Omtrent like kjapt vil pengene dine smette ut av lommeboka. Todørsmodellen starter på snaut 1,5 millioner kroner. Denne blir neppe billigere. Men bevares så fin!

Mercedes-AMG GT 4-dørs CoupéMercedes-AMG GT 4-dørs Coupé

Mercedes-AMG GT 4-dørs Coupé interiørMercedes-AMG GT 4-dørs Coupé

Citroën viste fram tredje generasjon Berlingo, og presenterte C4 Picasso og Grand C4 Picasso under nye navn – C4 SpaceTourer og Grand C4 SpaceTourer.

Hos Hyundai var det SUV det handlet om. Kona blir en av årets storselgere i Norge,ikke minst den elektriske utgaven med 470 km rekkevidde. Den nye utgaven av stor-SUV’en Santa Fe ble også vist. I tillegg: Le Fil Rouge. Det høres ut som en kriminalroman, men den røde tråden er altså Hyundais nye designkonsept. Ganske lekkert!

 Hyundai bilHyundais nye designkonsept, Le Fil Rouge