BUSSVEI: En skisse av bussveien med trolleybuss som går på elektrisitet, slik Rogaland fylkeskommune har publisert det på sin nettside. Bussene og Bussveien vil ha et eget design, som ennå ikke er klart, når Bussveien åpner i 2021. Foto: Bussveien.no

Bypakken for Stavanger-regionen:

Milliardsprekk etter tomtekjøp til bussvei

Bypakken for Stavanger-regionen blir flere milliarder dyrere fordi samferdselsmyndighetene bruker mye mer penger enn planlagt på å kjøpe tomtegrunn til bussvei. Hvem som skal betale ekstraregningen er ikke klart.

Publisert Sist oppdatert

Denne uka kom nyheten mange på Vestlandet har fryktet: Den allerede svært dyre bypakken for kommunene på Nord-Jæren blir mange milliarder kroner dyrere enn opprinnelig budsjettert.

Da Motor skrev om bypakker landet rundt i fjor sommer, var det totale budsjettet for bypakken i Stavanger-regionen på 30 milliarder kroner.

I november økte summen med to milliarder kroner, og denne uka med ytterligere fem milliarder – slik at kostnaden for bypakken nå har kommet opp i hele 37 milliarder kroner.

Bommet grovt

Hovedårsaken til milliard-overskridelsene skyldes bussveien som bygges mellom Stavanger, Sola og Sandnes. Dette prosjektet prises nå til 14 milliarder kroner, melder NRK.

De lokale samferdselsmyndighetene har bommet grovt på anslagene for såkalt erverv av eiendom til traseen for bussveien. Tomtekjøp har blitt mye dyrere enn de trodde.

Hvem som skal betale for milliardoverskridelsene er ikke klart. Opprinnelig plan var at bilistene skulle betale 25 av 30 milliarder kroner i bompenger.

Les også: Bypakker brukes ikke på bil

38 bomstasjoner

Samtidig som dyre tomtekjøp gjennomføres og bussveibygging pågår, forberedes oppstart av bompengeinnkreving i totalt 38 bomstasjoner senere i år. Bomstasjonene skal danne en ring rundt Stavanger sentrum, Sandnes sentrum, Forus, Risavika og Sola lufthavn – i tillegg til at det blir tre bommer mot Randaberg kommune.

En konsekvensutredning viser at enkelte bilister må betale opp mot 30 000 kroner i året i bompenger.

Les også: Slik blir bypakken for Stavanger