ØKER MEST: Her er fire av bilene som vil kunne øke mest i pris med den nye målesyklusen WLTP (fra oppe til høyre) – VW Up!, Nissan Qashqai, Volvo XC60 og Skoda Kodiaq.

Avgiftssjokk på bensin- og diesebiler fra nyttår:

Så mye dyrere blir de mest populære bilene

Folkekjære SUV’er vil øke med over 80.000 kroner i pris når de nye målemetodene innføres fra nyttår. Her er oversikten som viser prisøkningen på 35 av de mest solgte modellene.

Publisert Sist oppdatert

Den nye og strengere metoden (WLTP) for måling av bilers forbruk og utslipp vil gi rundt 20 prosent høyere verdier enn den gamle (NEDC). Det betyr at prisene på nye bilmodeller med fossile motorer også vil øke kraftig.

Bilimportørenes landsforbund (BIL) sitter på beregninger foretatt av EUs uavhengige forskningskommisjon som viser endringene i CO2-verdiene fra den gamle målemetoden til den nye.

Les også: Prissjokk på bensin- og dieselbiler

Eksempel:

En VW Up! – en knøttliten bil med 75 hk. bensinmotor – hadde ifølge den gamle målemetoden et Co2-utslipp på 96 gram per kilometer. I følge den nye målemetoden stiger dette tallet til 119. Med dagens satser på Co2 betyr det at avgiften fordobles – fra drøye 24.000 kroner til drøye 48.000 kroner.

Men andre modeller kommer langt dårligere ut. Landets mest solgte bil som verken er elektrisk eller plug-in, Skoda Octavia med 4x4, diesel og automat, får en prisøkning på over 20 prosent. Folkekjære SUV’er som VW Tiguan og Nissan Qashqai kommer hakk i hæl på en liste som vil gi forbrukerne et prissjokk fra nyttår, med mindre myndighetene gjør noe med avgiftssatsene.

Her er tallene for 35 av de populære kjente modellene:

Modell Dagens pris Ny pris Økning i kr (prosent)

Volkswagen Up! 1,0 75hk BMT High up!

181.400 205.353 23 953 (13,2 %) Toyota Yaris 1,5 Hybrid Active+ e-CVT aut 224.800 247.552 22 752 (10,1 %) Ford Fiesta 1,0 EcoBoost 100hk Titanium 224.000 247.953 23 953 (10,7 %) Volkswagen Polo 1,0 TSI 95hk Highline 235.300 266.398 31 098 (13,2 %) Volkswagen Golf 1,0 TSI 110hk Highline 324.700 376.444 51 744 (15,9 %) Toyota C-HR 1,8i Hybrid Active 304.400 332.551 28 151 (9,2 %) Toyota Auris 287.300 312.920 25 620 (8,9 %) Kia Niro 1,6 Hybrid_Active 291.400 319.775 28 375 (9,7 %) Volvo V40 T2 Momentum 310.000 361.850 51 850 (16,7 %) Ford Focus 1,0 EcoBoost 125hk ST-Line 275.500 317.765 42 265 (15,3 %) Peugeot 2008 Allure 1,2 PureTech 110hk 246.000 277.098 31 098 (12,6 %) Opel Astra 1,0 Turbo 105hk Innovation 264.900 291.582 26 682 (10,1 %) Audi A3 Sportback 1,5 TFSI COD 150hk 317.100 344.929 27 829 (8,8 %) Mercedes-Benz B-klasse B180 aut 374.457 426.307 51 850 (13,8 %) Volkswagen Touran 1,4 150 TSI Highline aut 424.600 476.450 51 850 (12,2 %) Skoda Octavia 2,0 TDI 150hk Style 4x4 aut 358.000 431.682 73 682 (20,6 %) Audi A4 Avant 2,0 TDI 190hk quattro aut 479.900 530.207 50 307 (10,5 %) Volkswagen Passat 2,0 TDI 150hk Businessline aut 419.700 466.632 46 932 (11,2 %) Ford Mondeo 2,0 TDCi 150hk Titanium aut 403.300 470.878 67 578 (16,8 %) Volvo V90 D4 190hk Kinetic AWD aut 562.000 635.682 73 682 (13,1 %) Skoda Superb 2,0 TDI 190hk Style 4x4 aut 490.200 569.340 79 140 (16,1 %) Mercedes-Benz S-klasse S560 4MATIC 1.470.000 1.519.070 49 070 (3,3 %) Ford S-Max 1,5 EcoBoost 160hk Titanium 442.000 502.037 60 037 (13,6 %) Toyota RAV4 Hybrid AWD Active Style 448.000 509.869 61 869 (13,8 %) Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 150hk 4M Trendline aut 447.900 532.498 84 598 (18,9 %) Peugeot 3008 Allure 1,6 BlueHDi 120hk aut 356.000 390.078 34 078 (9,6 %) Nissan Qashqai 1,6 dCi 130 Tekna 4x4 391.000 464.682 73 682 (18,8 %) Skoda Kodiaq 2,0 TDI 150hk Ambition aut 436.000 512.411 76 411 (17,5 %) Mazda CX-5 2,0 160hk Optimum AWD aut 457.000 519.766 62 766 (13,7 %) Ford Kuga 2,0 TDCi 150hk AWD Trend aut 430.000 506.411 76 411 (17,8 %) Volvo XC60 D4 AWD Momentum aut 654.000 733.140 79 140 (12,1 %) Suzuki Vitara AllGrip 1,6 GL aut 329.900 384.479 54 579 (16,5 %) Audi Q5 2,0 TDI 190hk quattro aut 607.800 681.482 73 683 (12,1 %) Subaru Outback 2,5i Classic aut 494.900 524.919 30 019 (6,1 %) Mazda MX-5 1,5 131hk 336.000 393.308 57 308 (17,1 %)

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Les også: Slik «jukset» bilprodusentene med testene

Som Motor har skrevet tidligere, så frykter blant andre NAF at konsekvensen blir at folk i stedet velger en bruktbil.

I øyeblikket klarer ikke elbilprodusentene å dekke etterspørselen etter dagens modeller, samtidig som de nyeste og mer familievennlige elbilene ikke har kommet på markedet. Det igjen betyr at fornyelsen av bilparken forsinkes.