USIKKERHET: Ny testmetode kan gjøre bruktimporterte utgaver av biler vesentlig billigere enn nybiler, som denne Toyota RAV4. Foto: Toyota

Bruktimport blir ekstra lønnsomt:

Slik kan du lure deg unna avgiftshoppet

De nye målemetodene som innføres fra nyttår kan gjøre det ekstremt lønnsomt å kjøpe bruktimportert bil.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. januar innføres en ny målemetodene for beregning av utslipp og rekkevidde, og den såkalte WLTP-syklusen vil ha premisser som gir langt mer realistiske tall enn dagens NEDC-målinger.

Men modeller fra 2018 og tidligere beholder den gamle typegodkjenningen, og får dermed beregnet avgift etter NEDC-syklusen.

Svært mange bensin- og dieselbiler vil komme ut med dramatisk høyere avgifter etter WLTP-overgangen, selv om vi strengt tatt snakker om nøyaktig samme bil.

Les også: Så mye dyrere blir de mest populære bensin- og dieselbilene

Volkswagen Touran, Toyota RAV4, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Volvo XC60 og Skoda Octavia er blant bilene med modeller som vil komme vesentlig dyrere ut med ny testsyklus.

For mange importører begynner nå kappløpet om hvor fort de kan skaffe biler som møter de nye kravene bedre.

Toyota RAV4, den mestselgende ikke-elektriske modellen i Norge i 2018, kommer i ny utgave i løpet av første kvartal 2019, en utgave som vil ha vesentlig lavere avgifter enn 2018-modellen.

Men for en lang rekke modeller vil bruktimport-prisen uansett framstå som et meget attraktivt alternativ for mange bilkjøpere.

– Bruktimport-problematikken er et viktig element i diskusjonen om avgiftsnivået. Den norske bilnæringen har samlet nær 50.000 arbeidsplasser. Toyota alene har om lag 2500 ansatte. Det blir ikke masseoppsigelser med innføringen av WLTP, men for enkelte vil situasjonen kunne bli usikker, hvis ikke politikerne kalibrerer avgiftssystemet, sier kommunikasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Motor.

Les også: Disse fotoboksene tar flest råkjørere

I årets første fire måneder kjøpte nordmenn 5956 bruktimporterte biler – med Nissan Leaf og Kia Soul som de to mest populære modellene med over 37 prosent av markedet.

For begge disse elbilene er det ikke avgifter som er «problemet», men at importørene ikke klarer å oppdrive nok nye biler til å møte etterspørselen. Nedover på salgsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er det imidlertid rikelig med biler som vil komme vesentlig bedre ut med NEDC-beregningen.

I 2017 ble det totalt bruktimportert 20.944 biler. Blant elbilene er dette i all hovedsak nesten nye biler, men blant bilene med forbrenningsmotor er det større innslag av eldre modeller.

– Det kan meget vel hende at WLTP-syklusen gir økt bruktimport av biler som slett ikke er så miljøvennlige som vi ønsker, biler som er uten det siste av renseteknologi, sier Espen Olsen i Toyota.

Les også: Dette er bilmodellene som kommer

Han velger å tro at politikerne ikke lar en worst case-situasjon oppstå.

– Ut fra signalene jeg ser og hører virker regjeringen å være på gli. Slik tolker i hvert fall jeg formuleringene i det revidert nasjonalbudsjettet, selv om de fortsatt holder kortene tett til brystet. FrP og Høyre har vært klare på at de ikke vil ha en stor avgiftsøkning, sier Espen Olsen.

Uansett vil tilbakeholdenheten når det gjelder klare signaler om avgiftspolitikken gi bilbransjen betydelige utfordringer.

– Vi kommer til å selge biler som vi rett og slett ikke vet avgiftsnivået på. For bilene med litt leveringstid kan det ha kommet en helt ny avgift mellom salgstidspunkt og registrering. Budsjett-tallene kommer sent, og for 2019 vil dette være særlig problematisk når utslagene kan bli så store, avslutter Espen Olsen.

Les også: Prissjokk på bensin- og dieselbiler fra nyttår