LILLEBROR: At dette er lillebroren til Volvo XC90 er ikke vanskelig å se forfra. Bak og fra siden er den imidlertid betydelig mer kompakt og muskuløs. Foto: Rune Korsvoll

Første prøvekjøring

Er nye Volvo XC60 verdt 900 000 kroner?

Hvordan kan 1700 nordmenn kjøpe en bil til 900.000 kroner usett og uprøvd? Sannsynligvis i troen på at nye Volvo XC60 er en suveren bil. Vi har prøvekjørt og har svaret på om bilen er verdt pengene.

Publisert Sist oppdatert

Allerede første dagen Volvo åpnet for bestilling, kjøpte 650 personer nye XC60.

Nesten alle bestilte den ladbare hybrid-utgaven T8, med 407 hester under panseret og høyeste utstyrsnivå. Det betyr at bilen, som i utgangspunktet koster fra 690.000 kroner, har en pris på rundt 900.000 ferdig på veien.

Og for å ta det med en gang: Førsteinntrykket av bilen er svært bra.

Den er faktisk bedre enn storebror XC 90 på de fleste områder:Det innvendige støynivået i de bilene jeg kjørte på spanske veier var imponerende lavt, også på dårlig asfalt. Både på landeveien og i trange bygater er den mer lettkjørt, har bedre svingradius, er lettere å parkere og føles kvikkere rundt svingene.

Det meste av forklaringen ligger i at den er 26 centimeter kortere og litt over 100 kilo lettere.

Les også: Nye Volvo xc60 330.000 billigere i Sverige

Dette utstyret har du aldri sett før

Men enda viktigere er at XC60 har fått nytt, viktig sikkerhetsutstyr. Den har et system som i tillegg til å nødbremse automatisk for fotgjengere og andre biler, også foretar en automatisk unnamanøver dersom det ikke er mulig å stoppe før det smeller.

Et annet system oppdager biler som kommer over i ditt kjørefelt. Dersom bilen «forstår» at en kollisjon vil oppstå, vil den automatisk gripe inn i styringen og svinge bilen vekk fra den møtende bilen.

Det siste systemet oppdager biler i blindsonen på skrå bakover og styrer bilen tilbake i ditt kjørefelt dersom du er uoppmerksom og skifter felt med fare for kollisjon.

Alle disse systemene er standard.

Les også: Volvos nye småbil klar i 2017

Der XC60 taper mot XC90 er på plassen. Du mister muligheten for sju seter og bagasjerommet er mindre.

I XC90 laster du 640 liter, mens XC60 tar 505 liter eller 475 i den ladbare utgaven der batteriene stjeler litt plass.

Et tips: Hold deg unna større hjuldimensjoner enn 20-tommer. Vi har snakket med  XC90-kunder som har fått anbefalt 22-tommers hjul av forhandleren, men som har opplevd dårlig komfort.

Til Norge i september

Nesten alle de 1700 kundene som har kjøpt nye XC60 har altså valgt den råsterke, ladbare utgaven.

Forklaringen er prisen.

Siden forbruket oppgis til bare 0,21 liter på mila og CO2-utslipper til 49 gram har den null nybilavgift i Norge. Dermed blir den billigere enn de fleste andre bensins- og dieselutgavene. Bare 5 prosent har så langt kjøpt en diesel.

I Norge selges alle bilene med firehjulstrekk som standard.

Volvo lager også en billigere utgave med tohjulstrekk, men Volvo Norge vil ikke selge den her hjemme. De påstår at ingen kjøper den bilen uansett.

Les også: Volvo V90 - verdens mest elegante stasjonsvogn

Til alle dem som har kjøpt bilen usett og uprøvd og lurer på om den er verdt pengene: Ingen bil er egentlig verdt 900.000 kroner.

Men dersom du har så mye penger å bruke på bil, er nye XC60 en av de sikreste og mest komfortable bilen du kan kjøpe. Det er bare å glede seg til de første bilene kommer til Norge i september.

DATA

Pris: XC60 T8 fra ca. kr 690.000. Motor: Ladbar hybrid med 2,5 lit. bensinmotor og elmotor – totalt 407 hk. Firehjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,69 m., 5 seter. Forbruk: 0,21 l/mil. CO2-utslipp: 49 g/km. Bagasjerom 475 lit.