BMW I3 er den mest solgte elbilen så langt i år
MEST SOLGT: Av alle de populære elbilene, er det BMW i3 som topper listen så langt i år, konstaterer salgssjef Rolf Pedersen hos Bavaria på Gardermoen. Foto: Rune Korsvoll
Kia-sjef Irene Solstad 2017 KIa Soul elbil
FÅR IKKE NOK BILER: – Vi får ikke nok biler fra fabrikken og tar så mange Soul Electric vi kan få tak i fra Tyskland. Disse kommer i tillegg til de offisielle nybil-tallene, sier Kia-sjef Irene Solstad. Foto: Bertel O Steen
4000 biler solgt på en måned:

Mot ny elbil-rekord i juni

Salget av elektriske biler i Norge er høyere enn noen gang. Juni ser ut til å bli den beste måneden i historien. Dersom salget fortsetter i samme takt som de tre første ukene i juni, passerer vi for første gang 4000 solgte elbiler på en måned.

Del denne artikkelen

Dette er bare nye biler registrert i Norge.

I tillegg kommer en haug biler med 1 kilometer på telleren, som er importert som brukt via andre europeiske land som har fått biler de ikke får solgt.

Etter de tre første ukene i juni, er «nye» VW e-Golf med lang rekkevidde (300 kilometer) på topp foran Tesla Model X og BMW i3.

Ser vi på tallene hittil i år er det BMW i3 som leder, foran VW e-Golf og Nissan Leaf.

Les også: Motors test av fire elbiler med lang rekkevidde

Det er Opplysningsrådet for Veitrafikken som holder orden på nybil-registreringene i Norge.

Tre uker ut i juni var det registrert 3.018 nye elbiler.

Med samme tempo i registreringen de siste dagene i juni, vil vi komme opp i 4.024 biler.

Dette er den beste elbil-måneden siden mars 2015, da det ble registrert 3.391 elbiler.

Så langt i år er det totalt solgt 13.858 elbiler i Norge.

I tillegg til de tallene som offisielt framkommer i OFV-statistikken, importeres det mange elbiler som «brukte». Disse har 1 kilometer på tripptelleren og er egentlig nye.

Les også: Du kan spare 14.000 med elbil til jobben

– Vi klarer ikke å skaffe nok nye Kia Soul med lang rekkevidde fra fabrikken i Korea til å dekke etterspørselen. Derfor har vi tatt inn så mange biler vi får tak i fra den tyske importøren. Disse kommer inn som brukte og altså utenfor OFV-statistikken, sier adm. dir. i Kia Norge, Irene Solstad til motor.no.

Hun er kanskje den importøren som har tatt flest elbiler inn «bakveien» til Norge.

Les også: Dette er de ti elbilene med lengst rekkevidde

– Vi klarer ikke å dekke etterspørselen etter Ioniq. Vi har så langt i år levert i underkant av 1000 biler, men har 2000 kunder som bare venter på å få den nye elbilen sin, sier Morten Brusletto, informasjonssjef i Hyundai Norge.

Tidligere i år var det mange som trodde at elbilsalget i Norge var i ferd med å dabbe av, men det som skjedde var bare at mange kunder gikk og ventet på de nye elbilene med lengre rekkevidde.

Ti på topp etter tre uker i juni (juni og hittil i år)

       
       
       
       
       
       
       
       
       
       

1. BMW i3              341      2690     

2 VW e-Golf           758    2330

3. Nissan Leaf       279    2097

4. Renault Zoe      331    1354

4. Tesla Model X   456    1354

6. Mercedes B       137    871

7. Hyundai Ioniq 113    810

8. Tesla Model S   169    780

9. Opel Ampera-e 292    537

10 VW e-UP           49      36