Ford Galaxy 2016 ere en stor familiebil med sju seter
KOMFORT OG PLASS: Plassen er kanskje det viktigste, mens kjørekomforten er det området der forbedringene er størst. Foto: Rune Korsvoll
Interiøret i Ford Galaxy 2016 gir mye komfort
MER PERSONBIL: Nye Ford Galaxy har tatt et godt steg i retning av personbil, både når det gjelder førermiljø og kjørekomfort. Foto: Rune Korsvoll
Ford Galaxy 2016 har sju seter eller stort bagasjerom
MYE PLASS: Du velger selv om du vil ha kjempestort bagasjerom elløer sju seter. Foto: Rune Korsvoll
Motor test Ford Galaxy 2016

Test Ford Galaxy - favoritt for store familier

Familien vokser og bilen blir for liten. Da er det kanskje tid for Ford Galaxy. Med sju seter, god kjørekomfort og stort bagasjerom klarer den en familie på seks.

Plassen er alltid den store utfordringen for barnefamilier – enten det er snakk om to, tre, fire eller flere barn. Galaxy hjelper deg et godt stykke på veien med løsningen. Sju seter er standard. Dersom du ikke bruker de to bakerste, kan de enkelt felles ned i gulvet og du har et meget stort bagasjerom. Med sju seter i bruk har du fortsatt 300 liters rom til bagasjen. Det er ganske bra sammenliknet med andre sju-setere. Vår bil har i tillegg takboks.

Les også: Test av fem store stasjonsvogner

Det er imidlertid ikke i det praktiske, men på komforten vi finner de største forandringene i nye Galaxy. Kjørestillingen er blitt mer som i en vanlig personbil, setene er svært gode og det innvendige støynivået er lavt. Dobbeltkløtsj-girkassen skifter rask og presist. I det hele tatt en svært god kjøreopplevelse, ikke minst på langtur. Til å være en så stor bil, er oversikten ut også bra. Ikke minst takket være de store trekant-vinduene på siden foran. Bilen er stabil på veien, presis i styringen, samtidig som fjæringskomforten er behagelig. At det er en del vindstøy fra takboksen på motorvei, er ikke bilens skyld.

Les også: Åtte ting du må vite om Ford nye luksus-SUV

Så til det mindre hyggelige for en barnefamilie: Prisen. Men en 120 hesters dieselmotor og manuelt gir koster Galaxy 451.000 kroner pluss vinterhjul og registreringskostnader. Vår bil er en 180 hesters diesel med automatgir og Titanium-utstyr. Da er ”listeprisen” 542 000 kroner, men i tillegg har bilen dynamiske xenonlys (9000), Anstandsfølere foran og bak (5700), ryggekamera (6000), dynamisk fartsholder (6500), navigasjon (5000) skinnseter (15.500), elektrisk setejustering (6000) og så videre. Det er med andre ord en del utstyr som ikke er standard. Lar du deg friste kan du fort plusse 100.000 kroner på prisen. Ønsker du firehjulstrekk, koster det 45.000 kroner ekstra. 

Når det gjelder sikkerhetsutstyr, så er vinglevarsler og automatisk brems i by-hastigheter standard. Bilen har ikke blindsonevarsler eller automatisk brems i landeveishastigheter.