Ford Edge er en stor og luyksuroøs SUV
FORD-LUKSUS: Ford Edge er en stor SUV med mye koimfort. Foto: Ford
Ford Edge har nytt spennende utrstyr
SPENNENDE UTSTYR: Ford Edge har utstyr som demper støyen og hjelper deg å holde fartsgrensene. Foto: Ford
Ford Edge kommer til Norge i juni
KOMMER I JUNI: De første bilene skal være på plass i Norge i juni. Foto: Ford
Ford Edge koster fra 600.000 kroner
AMERIKANSK: Edge er amerikansk, men bilen har fått mer europeiske kjøreegenskaper. Foto: Ford
Edge til Norge i juni

Åtte ting du må vite om Ford nye luksus-SUV

Om noen uker lanserer Ford nye Edge i Norge. Dette er en SUV vi allerede kjenner fra USA, der den har vært i salg et par år allerede. Det har imidlertid skjedd ting med bilen på veien over Atlanterhavet. Her er det viktigste du må vite.

PRISEN. Til Norge kommer bilen bare med store dieselmotorer, firehjulstrekk og velfylte utstyrspakker. Billigste utgave koster fra 600.000 kroner, pluss registreringskostnader og vinterhjul. En bil med 210 hester og automatgir, koster fra 645.000 kroner.

Les også: SUV-ene som nordmenn elsker

UNDER PANSERET: Motoren er en ny to-liters turbodiesel på enten 180 eller 210 hester. Sistnevnte har to turboladere. Begge har et forbruk på 0,58 liter per mil, ifølge Ford, og gir henholdsvis 400 og 450 newtonmeter trekkraft. I USA, der bilen kommer fra, finnes det flere større bensinmotorer, men disse er ikke tenkt for Europa.

STØRRELSEN. Ford Edge er en stor bil. Den har fem seter, er 4,81 meter lang, har god bakseteplass og et bagasjerom på 507 liter.

FRA USA. Denne utgaven av Edge har vært på veien i USA et par år allerede. Utseendet på bilen som skal selges i Norge er det samme. Under skallet er det imidlertid gjort en del endringer. Blant annet er fjæringen strammet opp for å gi mer europeiske kjøreegenskaper.

Les også: Denne Ford-en må du søke om å få kjøpe

SPENNENDE UTSTYR. Edge kommer med mye nytt og spennende utstyr. Blant annet vil bilen ha aktiv støykontroll, som betyr at den måler frekvensene på motor- og hjulstøy og sender mot-støy for å dempe denne lyden. Den har også et system som hjelper deg å holde fartsgrensen: Et kamera leser farts-skiltene og gir signal til den aktive fartsholderen om ikke å kjøre fortere enn dette.

BAK RATTET. De første rapportene fra prøvekjøringene av europeiske Edge, forteller om mye komfort med mykere fjæring og ikke så fast og kompakt oppsett som i de mindre Ford-modellene. Helt sikkert et riktig valg for en luksusbil som dette..

KONKURRENTENE. Edge skal konkurrere med andre biler i luksus-segmentet som Audi Q5 og Volvo XC60. Men Edge er nesten 20 centimeter lenger enn disse _ nesten er oppe på BMW X5 og Volvo XC90 størrelse med andre ord. I denne sammenlikningen har Edge en god pris.

NÅR TIL NORGE? De første bilene kommer til Norge i juni. Ford Motor Norge regner med å selge mellom 800 og 1000 Edge i løpet av et år.