VW Amarok får en ansiktsløtning
ANSIKTSLØFTNING: Som et svar på at Nissan og Toyota har helt nye pickup-er på veien i år, sørger VW for en ansiktsløftning på Amarok. Foto: VW
De største forandringene på VW Amarok har skjedd innvendig
UNDER SKALLET: Førermiljøet i Amarok er blitt enda bedre og er nå i SUV-klasse. Men viktig sikkerhetsutstyr mangler. Foto: VW
nye front på VW Amarok 2016 gir et friskere utseende
STØRRE MOTOR: Med V6-motor under panseret blir både kjørekomforten og trekkraften bedre. Foto: VW

10 ting du må vite om "nye" VW Amarok

I september kommer en oppgradert utgave av VWs populære Amarok pickup til Norge. Det er et svar på at både Nissan og Toyota har helt nye pickuper på veien i år. Vi har tatt en nærmere titt på bilen og funnet ti ting du må vite om ”nye” Amarok.

1.    Selv om importøren sier at dette er en ny Amarok, er dette bare en oppgradering av bilen som kom på markedet i  2010.

Les også: Dette er nye Toyota Hiux

2.    Amarok kommer til Norge i september. Prisen er ikke klar før i begynnelsen av august, da det også blir mulig å bestille bilen.

3.    Utseendet er stort sett det samme som dagens modell, men en ny front gjør inntrykket litt mer moderne.

4.    Mens de fleste bilprodusentene i dag går mot mindre motorer, gjør VW det motsatte med Amarok. I bilen sitter det nå en V6 dieselmotor med ytelse på 224, 204 eller 163 hester. De to første kommer til Norge i september, mens den ”lille” motoren kommer litt senere.

Les også: Så bra er Nissans nye Navara

5.    Større motor betyr også bedre evne til å trekke tunge lass. Den nye motoren har opptil 550 newtonmeter trekkraft (150 mer enn den gamle) og vil kunne trekke lass opp mot 3500 kilo.

6.    Oppgraderte Amarok mangler radarstyrt fartsholder, blindsone-varsling, vinglevarsler, varsel for kryssende trafikk bak bilen under rygging og automatisk nødbrems. Dette er hyllevare hos VW og flere konkurrenter har dette.

7.    Du kan velge mellom to drivlinjer. Bilene med manuell girkasse får et 4-MOTION-system med bakhjulsdrift og muligheten for å koble inn frontakselen. På biler med automatgir er det permanent firehjulsdrift hvor kreftene blir distribuert gjennom en Torsen-differensial.

8.    For å stå i stil med økte antall hestekrefter, kommer Amarok nå med skivebremser på alle fire hjul.

Les også: Slik "jukser" bilfabrikkene til seg lavt forbruk

9.    Interiøret har fått en fin oppgradering, blant annet med nye seter som kan justeres elektrisk i 14 retninger.

10.   Bilen kan leveres med en åttetrinns automatgirkasse, som også kan styres manuelt med hendler bak rattet.