Motor tester nissan navara pickup
BARSK: Nye Navara er en ganske uvanlig kombinasjon av arbeidshest med god kjørekomfort. Foto: Rune Korsvoll
moderne interiør og sikkerhetsutstyr i nye nissan navara
NY TEKNOLOGI: Ny bakstilling med skrufjærer gir bedre kjørekomfort og nytt utstyr som Around View Monitor, automatisk nødbrems og LED frontlykter er spennende nytt. Foto: Rune Korsvoll
NIssan navara er komfortabel på veien
KOMFORT: Nye Nissan Navara har byttet ut bladfjører bak med moderne hjuloppheng som gir god komfort på veien. Foto: Rune Korsvoll
nissan navara tåler en tur i terrenget.
TÅLER TERRENG: Nissan Navara tåler godt en tur i terrenget. Firehjulstrekken er super. Foto: Rune Korsvoll
Ny Nissan Navara

Sikker og komfortabel arbeidshest

Nye Nissan Navara er kåret til ”årets pickup” i Europa. Om kort tid er den på plass i Norge – mer økonomisk og komfortabel å kjøre, men like barsk når det gjelder å trekke tungt og laste mye.

Barske ytelser har alltid vært styrken til Navara. Med en nyttelast på over ett tonn og evne til å trekke henger på 3500 kilo, er dette blitt enda et hakk bedre. Firehjulstrekken er en videreutvikling av den eksisterende:  Med en byter på dashbordet kan du velge å kjøre med tohjulsdrift på veien og kople inn firehjulsdrift i terrenget. I bratt og vanskelig terreng kan du velge lavgirserie. En nedkjørings-assistent hjelper deg ned bratte bakker, glatte bakker uten at du behøver å rør en pedal. Bilene har elektronisk differensialbrems på bakakselen og mekanisk sperre for barske forhold kan leveres som ekstrautstyr. Hengerfeste er standard, men ikke beskyttelse i lasteplanet.

Samtidig har Nissans ingeniører overført en del teknologi fra X-Trail for å bedre veiegenskapene. Utgaven med dobbelt kabin har fått moderne, flerstags bakhjulsoppheng med skrufjærer og akselavstanden er noe kortere for å gi mindre svingradius. Min opplevelse av Navara etter noen timers kjøring, er mye komfort på landeveien, samtidig som jeg lar meg imponere av terreng-egenskapene.

Den nye 2,3 liters dieselmotoren med dobbelt turbo er kanskje den største forbedringen sett med norske øyne. Den yter 190 hester, har 450 newtonmeter dreiemoment og kommer i Double Cab. Den gir betydelig levere forbruk og CO2-utslipp enn dagens motorer. Det betyr lavere avgifter og priser i Norge. Navara starter på 328 000 kroner som King Cab med langt lasteplan (1,79 meter). Dermed er den svært konkurransedyktig mot Toyota Hilux og VW Amarok. Denne kommer imidlertid bare med 160 hesters motor med enkel turbo og har i tillegge ”gammeldagse” bladfjærer bak. En Double Cab med lasteplan på 1,58 meter og en 190 hesters utgave med sjutrinns automatgir, koster godt over 400 000 kroner som varebil. Fem års/160 000 kilometers fabrikk-garanti er en annen ting som gjør Navara attraktiv for både privatpersoner og bedrifter.

DATA

Pris: Fra ca kr 328 000 ,- (King Cab). Testbil 407 000,- (Double Cab). Motor: Diesel twin-turbo 190 hk + automatgir, 0,65 l/mil  blandet. Lengde: 5,30 m.