Nye Toyota Hilux kommer til Norge i august
GENERASJON ÅTTE: Toyota Hilux er en av verdens mest solgte pickup-er og kommer til Norge i ny utgave i august - enda litt barskere enn før. Foto: Toyota
Nye Toyota Hilux tåler tyngre lass
BARSKERE OG BEDRE: Nye Toyota Hilux kan laste mer og trekke lass opp til 3,5 tonn. På dårlige veier har den alltid vært konge. Foto: Toyota
Interiøret i nye Hilux er mer lik en personbil
MER KOMFORT: Toyota velger å beholde bladfjærene bak, men påstår at landeveiskomforten er blitt bedre. Interiøret er mer lik en personbil. Foto: Toyota
Nye Toyota Hilux har mer utstyr
MER UTSTYR: Bilen får mer utstyr, spesielt det som gjelder sikkerhet. Med lavgirserie og mulighet til delvis sperring av bakakselen, tar den seg svært godt fram på dårlige veier. Foto: Toyota
Kommer i august 2016

Barskere, større og gjerrigere Toyota Hilux

Å ta livet av en Toyota Hilux er ikke enkelt. Spør en som har forsøkt. I august kommer åttende generasjon av bilen til Norge og den skal bli enda barskere. Den tåler tyngre lass, men skal samtidig være mer komfortabel på veien.

Det er snart 50 år siden første Toyota Hilux så dagens lys. Siden den gang er det solgt 16 millioner biler over hele verden. Spesielt i områder i Afrika og Asia med svært krevende kjøreforhold, er bilen virkelig populær. Det sier mye om kvaliteten.

Les også: Vi tester Nissan Navara pickup

Hilux får nå et helt nytt utseende, blir 20 centimeter lenger enn dagens utgave og kommer til Norge både som dobbelt-kabiner med store bakdører og x-cab uten bakdører men med lengre lasteplan.

For de fleste Hilux-eiere er imidlertid arbeidskapasiteten det viktigste. Og den blir enda bedre. En helt ny 2,4 liters turbodiesel på 159 hester sitter under panseret. Den har 400 newtonmeter trekkraft mellom 1.600 og 2.000 omdreininger.  Bilen har firehjulstrekk og lavgirserie, som opereres med en bryter på dashbordet. På bakakselen er den en differensial-sperre med begrenset slipp. I tillegg er hele lasteplanet på nye Hilux forsterket, slik at den nå kan trekke lass på 3,2 tonn. I tillegg er lasteplanet blitt ti centimeter bredere.

Les også: Nå vil alle ha firehjulstrekk

På firehjulstrekk-utgaven kan du velge mellom automatgir og sekstrinns manuell. Begge oppgis med et forbruk på 0,71 liter per mil og 187 gram CO2 per kilometer.

I motsetning til Nissan, som har utstyrt sin nye Navara med en moderne bakstilling med skrufjærer for å bedre landeveiskomforten, beholder Toyota bladfjærer på Hilux. Likevel påstår de at komforten under kjøring på vei er blitt betydelig bedre. Dommen over dette må vente til vi har kjørt bilen. Det som imidlertid er sikkert, er at utstyret i Hilux blir betydelig bedre. Ikke minst gjelder dette sikkerhetsutstyret, som nå omfatter et kollisjons-varslings system, vinglevarsler, automatisk fjernlys og skiltleser. Interiøret er også mer lik en personbil, med en stor berøringsskjerm midt på dashbordet.

Prisen er foreløpig ikke fastsatt i Norge, men med konkurrenter som Nissan Navara og VW Amarok, sier den seg nesten selv: FRa rundt 380.000 kroner. Det høres umiddelbart noe dyrere ut enn konkurrentene, men standard-utstyret i Hilux er bedre.