ALTFOR TREGT? Bildet er en ren illustrasjon og viser lading av elbil i Nederland.

DEBATT:

«Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Elektroingeniøren brukte 65 timer på lading i løpet av en 12 dagers elbil-tur. Han spør om ladetiden verdt det, og har et klart svar.

Publisert

Dette er et leserinnlegg. Innholdet gir uttrykk for innsenderens meninger. Ønsker du å sende et leserinnlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Etter å ha lest artikkelen i Motor om lading av Skoda og en likendes Møller-ansatt, tok jeg til tastaturet. 

Jeg kjører nå min tredje og fjerde elbil og her kommer mine erfaringer.

Den ene elbilen min skal ha over 60 mil rekkevidde, men selv med kjøring på mest flat vei og noe svak helling nedover på sommeren har jeg ikke greid å kjøre så langt. 

Jeg vet jo at gassfoten er avgjørende for forbruk og har i mange år øvd meg på å kjøre for å få lavt forbruk. Diesel-bilen jeg likte best, kjørte jeg mye med 0,43 i forbruk, selv med en del 110-soner. 

Kan batterier ha ulik kvalitet i samme type bil? Hvordan finner vi kvaliteten på batteripakka?

Jeg har jobba med strøm hele livet og er vel mer interessert i bil enn de fleste. Jeg har lov til å kjøre alle kjøretøy i sertifikatet og nyter å prøve nye produkter. 

Jeg reiste til Danmark for å prøve den første elbilen (denne ble ikke solgt i Norge). Dette var på den tiden da elbilene var små, smale og lite fine i mine øyne. Denne elbilen så ut som en bil. Den var ikke stor, men hadde normal fasong. 

Etter å ha kjørt en tur på flate, fine veier likte jeg opplevelsen med å kjøre bil uten motor-brum, men da jeg så hvor mye batteriet minka, ble det ikke noen handel. Dette var en bil man bytta hele batteriet på når det skulle lades. Da ble ventetiden kortere. 

Mange av elbilene lader sakte og ekstra seint når det er kaldt. Noen modeller har løsninger med å varme batterier før lading. Dette hjelper noe, men det tar tid å lade, selv med lyn-ladere, for batteriet vil ikke vare særlig lenge om man lader det for fort. Bilene er programmert til å lade saktere når batteristanden er lav, og når det nærmer seg fullt. Det er bare en del av ladingen som går raskt. Mange av ladestasjonene lader seint. Vi bruker mye tid på å lade.

I sommer kjørte vi gjennom Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia Luxembourg, innom Paris og ned til Nice, med en billig elbil. Ladeferie med cirka 50 ladinger på turen. For å komme best ut av det til neste ladestasjon måtte vi lade til ganske fullt batteri. 

ALTFOR TYPISK? Ingen lading her, heller.

Bilen går på en god dag ca 34 mil. Det ble rundt 65 timer med lading på denne turen, som varte i 12 dager. På mange ladestasjoner brukte vi lang tid på å få i gang laderen. En helt ny, fin lader i Tyskland hadde QR-kode og så veldig brukervennlig ut. Vi måtte prøve fire ganger. Vi tok ut og inn ladeledningen flere ganger. Vi måtte betale fire depositum på 20 euro hver, før vi fikk den til å lade.

Etter dette og noen dårlige erfaringer med andre ladere lada vi resten av turen på samme ladeoperatør. Den var også billigere enn de vi hadde prøvd og har i tillegg ladestasjoner over hele Europa. Takk Elon for det.

Litt billigere enn å kjøre diesel ble det, men jeg spør meg selv om ladetiden er verdt det.

Vi hadde jo lasta ned ulike anbefalte ladeapper før turen, og ble opprørt over å bli veileda til ladere som ikke hadde ladeledning, (det er jo ladere som bruker ett døgn på å lade opp bilen). Eller så sier appen, etter å ha vist oss veien til en lader, «vi støtter ikke lading på denne plassen».

Det er også mange private ladere nedover Europa som kommer opp på ladekartet.

Kulde og batterier har aldri vært noen god match. Jeg mener at vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy. Ladestasjoner og biler/store maskiner og kjøretøy er for dårlige i dag til å satse bare på el. Det å fylle opp tunge maskiner og kjøretøy med dyre batterier er galskap i mine øyne. 

God lading.