OMDISKUTERT: Skoda Enyaq på vei ut under fjorårets vintertest. Det nedslående resultatet ble mye debattert i etterkant.

REKKEVIDDE-DEBATT:

Opp et fjell på jakt etter «sannheten»

Tiden er kommet for NAF og Motors rekkeviddetest. Når de to arrangørene legger all sin samlede kraft og troverdighet i potten, kan viktige nyanser bli borte når resultatene deles med forbrukerne.

Publisert Sist oppdatert

Behovet for oppmerksomhet og blest rundt testen, kan i verste fall føre til at forbrukerne skremmes bort fra å velge nullutslipp neste gang de velger bil. Påstander om «rekkeviddefasit» og «dette er ikke hva bilprodusentene lovte» har preget omtalen av testen, og vi håper man fremover unngår dette og andre grep som kan virke villedende på forbrukerne.

Dette er et leser­innlegg. Innholdet gir uttrykk for inn­senderens meninger. Ønsker du å sende et leser­innlegg til Motor? Send til redaksjonen@motor.no

Testen er satt opp for å skape oppmerksomhet for et NAF som har behov for å gjøre seg relevante overfor elbilmarkedet og den neste generasjonen bileiere. Spørsmålet er om jakten på oppmerksomhet, med tunge midler investert i PR-byrå og spredning på SoMe, kan gå på bekostning av det vi blir fortalt er hensikten med testen: Å vise forbrukerne hvordan elbilene egentlig fungerer på norske vinterveier.

Eller enda verre, vi frykter at måten testen kommuniseres, kan skremme folk fra å velge elbil.

Avvik, overraskende resultater, en dårlig test for en enkeltmodell. Det kan være utgangspunktet for å forklare og oppklare. For å vise til at testen kun er et øyeblikksbilde, at rutevalget ikke ligner et vanlig kjøremønster. Eller supplere med fakta som viser at elbilteknologien faktisk er moden.

Eller det kan være en mulighet til å skape mer NAF-blest om «løftebrudd» fra bilprodusenten.

NAF har stor påvirkningskraft, og vi håper de i årets test er bevisst sitt ansvar når de vurderer vinkler og utspill på jakt etter oppmerksomheten. Forbehold, og åpenhet om bakenforliggende forhold som kan ha påvirket resultatene, det har vært for godt gjemt i omtalen av testen tidligere, både på NAFs og Motors flater. Og her har alle øvrige redaksjoner som dekker testen, et selvstendig ansvar for å vurdere hvordan de presenterer resultatene.

Her stoler vi på at journalistene husker på behov for balanse og oppdraget om å søke sannhet når PR-apparatet til NAF ringer med en «god sak» eller deler sine pressemeldinger. Forbrukerne oppfordrer vi til å orientere seg med flere gode kilder av grundige tester i andre norske og internasjonale medier, og dessuten teste teknologien selv.

Hvorfor stiller vi opp i testen allikevel, om vi er så skeptiske? Godt spørsmål som vi og flere i bransjen har stilt oss selv. Vi har falt ned på at testen på sitt beste kan bidra til god forbrukerinformasjon, gitt at den fremover kommuniseres på balansert vis.

Ved å sette navnet vårt på dette innlegget, kan det alltids tenkes at det er enda mer fristende å «ta» oss om en av bilene våre skulle oppnå et skuffende resultat. Det som er et øyeblikksbilde påvirket av mange faktorer, kan plutselig bli sementert som sannheten når NAF legger troverdigheten sin i potten.

Da kler det en markedsleder dårlig å gå ut offentlig og be om sympati og forståelse, og i møte med NAF og Motors markedsbudsjett og redaksjonelle kraft er det uansett ikke stort rom for å nyansere det som blir stående som sannhet og etterlatt inntrykk.

Derfor rekker vi opp hånda nå i forkant, først og fremst henvendt til alle de som fortsatt ikke har gått fra fossilt til elektrisk. Åtti prosent av norske bileiere kjører fortsatt fossilt, og til alle disse vil jeg si: Tiden og teknologien er moden for at du også kan velge en elbil, selv om en NAF-test i motbakke på verste vinterstid kan skape inntrykk av noe annet.