KAFFETESTERNE: Kenan (f.v.), drosjesjåfør i Bergen Taxi, Johanne Mandujano, barista hos Det lille kaffekompaniet og Christian Nesset, barista hos Kaffemisjonen har testet kaffen på tre bensinstasjoner i Bergen. Foto: Pia Strømstad

Vi har testet kaffen hos Shell, Esso og Circle K:

Ingen bønn for bensinstasjonkaffen

Kaffe er nesten like viktig som drivstoff for bensinstasjonene, og de legger mye i kaffen sin. De frister med nykvernede bønner og fersk melk. Det betyr ikke at det blir god kaffe av det, men vi fant en cappuccino som kan måle seg med det du får på kafé.

Publisert Sist oppdatert

Hva er egentlig god kaffe? Og går det an å få skikkelig kaffe på bensinstasjonene?

Vi tok med oss to av Bergens beste baristaer og en drosjesjåfør på en liten testrunde til bensinstasjonene i byen.

Fersk melk og hele bønner

Christian Nesset hos Kaffemisjonen er kåret til Bergens beste barista tre år på rad og har sin egen kaffeblogg.

Johanne Mandujano hos Det lille kaffekompaniet har en 2.plass fra 2015 og lager det Christian mener er Bergens beste cappuccino. Hun er også brukt som kaffespesialiset i radioen.

Kenan er drosjesjåfør i Bergen Taxi. Han har ikke kaffeavtale på noen av stasjonene, og ble sporty med og testet espresso, som er hans favoritt.

Les også: Dette er kanskje Norges verste veikroer 

De to baristaene drakk svart kaffe og cappuccino som er bestselgerne på bensinstasjonen.

– God kaffe er fersk, aromatisk og ikke bitter. Det er en kaffe hvor råvarene kommer til uttrykk, og da er det viktig at bønnene ikke brennes for hardt. I så fall forsvinner mange av aromaene i kaffen, og kaffen smaker bare brent og bittert. Det er kanskje det folk flest lettest kan relatere til, er de to baristaene enige om.

På Nesttun utenfor sentrum av byen ligger Shell, Circle K og Esso i kort avstand fra hverandre. Alle tre serverer kaffe av hele bønner som kvernes på automaten. I tillegg til svart kaffe tilbyr de flere kaffedrikker som cappuccino og kaffe latte med fersk melk.

Ingen av dem bruker melkepulver i kaffen.

Esso og Shell har samme type kaffemaskin, men de lager kaffe av ulike bønner. Ved kaffemaskinen kan du velge sukkerbiter, brunt eller hvitt sukker, og både Esso og Circle K har flere typer kaffesirup i tillegg.

– Kaffe er et av våre viktigste hurtigmatprodukter, sier Ørjan bak disken hos Shell.

– Det går store mengder kaffe, særlig svart kaffe og cappuccino, og vi er nødt til å levere.

Kirkekaffe og kaffe i kiosken

– Både på Kaffemisjonen og på Det lille kaffekompaniet får du en håndbrygget espresso for 25 kroner. På Shell koster den samme 26. Det er jo verdt å merke seg, sier Christian.

Han innrømmer at det er sjelden han drikker bensinstasjonskaffe.

– Men jeg drikker både kirkekaffe og kaffe i kiosk, så jeg synes jeg har et godt grunnlag for å vurdere kaffen på bensinstasjonene. Men her var det ingen som imponerte, på tross av at jeg ikke hadde store forventninger, sier han.

Les også: Dette er Oslos beste billighoteller

– Vi som jobber med kaffe er selvfølgelig ekstra skjerpet, men du trenger ikke å være spesialist for å kunne vurdere kaffe. Vi spurte faktisk flere kaffekunder på stasjonene, og ingen syntes kaffen de fikk var mer enn helt grei, sier Johanne.

Begge er klar over at de ikke kan stille samme krav til bensinstasjonskaffe som til den kaffen de selv serverer i kaffebaren. Likevel bruker vi en kaffe de selv kunne ha laget som målestokk i testen. Det betyr at en 10-er tilsvarer en kaffe fra en god kaffebar.

Kan bensinstasjonene levere noe som kan måle seg med det?

Her er vurderingene av de tre:

Circle K har brent kaffen så kraftig at alt går galt. Det er «lite sødme i kaffen, og den smaker nesten litt kull»

Best cappucino får du hos Esso Deli de Luca, men  kaffen er «så sur og bitter at du får problemer med å drikke hele koppen»

Best kaffe får du hos Shell, men den er «så tynn at det smaker mest vann med hint av kaffe»

 Konklusjon:

– Selv med ferske, hele bønner av god kvalitet og godt renhold av kaffemaskinene, hvorfor kan ikke kaffen måle seg med det du får på en kaffebar?

– Det handler nok litt om brenning, men også om bryggemetoden, forklarer Christian Nesset.

– På en bensinstasjon må det gå kjapt, og da går det for fort. Kaffen får ikke tid til å trekke, og da blir kaffen enten vannete eller bare bitter, uten at noen av de andre aromaene får blomstre. Det er nesten så jeg heller ville ha satset på vanlig traktekaffe i stedet.

– Utfra bensinstasjonenes synspunkt tar det nok mer tid og energi å trakte mye kaffe av gangen på en trakter enn å la folk bruke automat selv. Derimot kunne kaffen blitt så mye, mye bedre, legger Johanne Mandujano til.

– Folk måtte riktignok ha betalt litt mer for kaffeavtalene sine, men ikke mye. For bensinstasjonene trenger ikke å velge de dyreste og mest eksklusive bønnene for at kaffen ville ha blitt bedre enn det de tilbyr nå. 

– Dessuten synes jeg at folk må tenke seg litt om når de kan betale rundt 200 kroner for ubegrenset mengde kaffe på bensinstasjonen i et år. Noen har plukket, sortert, tørket, pakket og sendt kaffen til Norge, og noen har brent og pakket her. Det burde koste mer enn 200 kroner i året. Det var dagens tordentale, ler Johanne Mandujano.