VINTERTEST: Motor har testet 16 av de viktigste nye bilene under ekstreme vinterforhold. Foto: Pekka Nieminen

VINTERBILTESTEN 2017

Varmeapparatene sendte to ut i kulda

Det er store forskjeller når det gjelder framkommelighet og kjøreegenskaper, men dårlig varmeapparat sendte to publikumsfavoritter ut i kulda.

Publisert Sist oppdatert

Dette er noen av den store vintertestens viktigste punkter:

Framkommelighet

Bilens evne til å ta seg fram, på vanskelig vinterføre er selvfølgelig viktig. Vi har testet bilens egenskaper i flere tester opp bratte bakker med snø, på is og under akselerasjon der ett hjulsett står på asfalt, mens det andre står på kompakt snø. Forhjulstrekk eller bakhjulstrekk er ofte diskutert når det gjelder framkommelighet.

Testen viser at en bil som Mercedes-Benz E220 med bakhjulstrekk kan komme opp blant de beste, takket være gode elektroniske hjelpesystemer. Men fortsatt er det biler med forhjulstrekk som preger listen over de beste.

Lys

LED-lys blir stadig oftere standard på bilene, selv om enkelte av de billigste bilene fortsatt bare kommer med halogen. Tidligere har xenon-lykter gitt det aller beste lyset, men disse er dyre og forsvinner mer og mer til fordel for rimeligere LED-lykter. Disse gir ofte like godt; og i noen tilfeller; bedre lys.

I år er det VW Tiguan som har det beste lyset, mens det er mange som kan bli bedre. Godt lys er viktig først og fremst for å oppdage hindringer langs veien. Det har også mye å si for kjørekomforten på mørke høst og vinterveier.

For bilene med dårligst lys kan det være en god investering å kjøpe LED hvis det tilbys som ekstrautstyr.

Varmeapparat

Testen avslører store forskjeller på bilenes varmeapparat.

Hyundai Ioniq og Volvo S90 er de to bilene som oppnår 10 poeng i testen.

Renault Mégane og Honda HR-V er dårligst, noe som faktisk er hovedårsaken til at de havner på de siste plassene i testen. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming. Med andre ord; de bilene som har det laveste forbruket, vil i utgangspunktet gi dårligst varme.

Spesielt på dieselbiler blir det ofte snakk om å ettermontere en ekstra bensin- eller dieselvarmer på de bilene hvor dette ikke er standard.

Kjøreegenskaper

Sikre kjøreegenskaper er ofte undervurdert i bilvalget og er spesielt viktig på glatt underlag som snø og is. God stabilitet, hjelper deg å beholde godt grepet i svinger og i kritiske unnamanøvrer.

Gode elektroniske hjelpesystemer hjelper deg når du gjør feil. Det sier seg nesten selv at bremser som gir kort stoppstrekning og stabil oppbremsing kan være med på å redde deg ut av kritiske situasjoner.

Vi tester både på snø, is og i situasjoner der ett hjulpar står på asfalt og ett på is før vi setter den endelige karakteren Seat Ateca (som ikke selges i Norge) VW Tiguan og Audi Q2, slår til med de korteste bremsestrekningene.

Kalde utslipp

Når det gjelder utslipp fra biler i kulde, er det nitrogenoksider (NOx) og små sotpartikler som er de mest problematiske. Det finnes ingen krav for hvor mye en kald motor kan slippe ut, men for varme biler er grensen 0,06 gram per kilometer for bensinbiler og 0,08 gram for dieselbiler.

Bare Mercedes og Volvo får karakteren 10 på utslipp. Det er bensinbilene er som slipper ut klart minst NOx, mens Alfa Giulia og Jaguar XE med dieselmotorer er de som slipper ut desidert mest.

Partikkelutslippet, som tidligere var et stort problem for dieselbilene, er løst ved montering av partikkelfilter. Nå er det faktisk de nye bensinmotorene med direkteinnsprøyting som slipper ut mest.

Citroën C3 er verstingen, med et utslipp på opp mot 0,06 gram per kilometer med kald motor. For kald motor finnes det ingen krav, men en varm motor skal maismalt ha et utslipp på 0,0045 gram.

Her er oversikten over de 16 bilene i testen.