PÅ PRØVE: I dag er maksimalvekten for tømmervogntog i Norge på 60 tonn. Nå heves grensen til 74 tonn. Foto: Universitetet i Oulo

Vegvesenet gir tillatelse til tyngre vogntog:

Fra neste år kan du møte disse beistene på veien

Fra neste år risikerer du å møte vogntog på opp mot 74 tonn på veiene. Foreløpig blir det bare en prøveordning.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Maksimalvekten for vogntog økes.

I dag er maksimalvekten for tømmervogntog i Norge på 60 tonn. Men for å gjøre tømmernæringen mer konkurransedyktig arbeider Statens Vegvesen med å gi tillatelse til at tømmebilene kan veie opp mot 74 tonn.

Sverige har allerede 74 tonn som maksgrense, mens Finland har 76 tonn.

Les også: Slik risikerer du å få trafikkfarlige biler

Åtte kommuner

Det femårige prøveprosjektet skal etter planen starte opp mot slutten av neste år i åtte kommuner i Hedmark – fra Stor-Elvdal i nord til Kongsvinger i sør, ifølge sjefingeniør Bernt Iversen i Statens Vegvesen.

Det betyr at du risikerer å møte tunge beist på opp mot 74 tonn på blant annet smale riksvei 3 gjennom Østerdalen, som for mange er hovedferdselsåren mellom Østlandet og Trøndelag/Nord-Norge.

– Farten viktigere

Hva får dette å si for trafikksikkerheten?

Ikke mye, ifølge NAF.

– Det utgjør ingen stor forskjell å kollidere med vogntog på 60 eller 74 tonn, sier Kjell Jarslett, rådgiver på trafikksikkerhet i NAF.

Med 74 tonn er det riktignok 14 tonn mer vekt som kommer mot oss i en frontkollisjon.

– Men farten vil være av større betydning, sier Jarslett.

Les også: Tuklet med kollisjonsputene

24 meter lange

Han mener vektøkningen på mange måter er fornuftig.

– Det er samfunnsøkonomisk bra å transportere større vekt per enhet. Det blir færre transporter og mindre utslipp.

Heldigvis, vil mange si, er det kun vekten som økes, ikke lengden på vogntogene. Den skal fortsatt være 24 meter.

Les også: Færre vil handle bruktbil hos merkeforhandleren