130 KG: Denne steinen raste ned på veibanen på E16 gjennom Valdres i forrige uke. Foto: Lars-Ådne Schlytter

Skoleelever holdes hjemme:

Slike steiner treffer europaveien

Forrige uke dundret denne 130 kilos steinen ned i veibanen på E16 i Valdres. Mandag ble skoleelevene holdt hjemme. Folk krever ny vei.

Publisert Sist oppdatert

Lars-Ådne Schlytter kom kjørende like etter at den 130 kilo tunge steinen falt ned fra fjellpartiet.

– Jeg forsøkte å fjerne den. Men den var for tung, forteller 27-åringen.

Hadde steinen truffet bilen hans, ville den og han blitt knust.

Kvamskleiva er et svært rasutsatt område på E16 i Valdres. Årlig registrerer Statens vegvesen i underkant av 200 ras av stein, is og snø.

Nå er det så ille at vegvesenet daglig må sjekke rasfaren.

Steinen som raste ned søndag kveld er den største på flere år, ifølge Hallgrim Rogn, som selv bor i området.

Les også: Her er trafikken farligst

KNUST: Som ledd i aksjonen for ny vei og ny tunnel slapp aksjonistene steinen som forrige uke raste ned på veien ned på denne bilen fra fire meters høyde. Slik gikk det. I virkeligheten kom steinen trolig fra langt større høyde. Foto: Hallgrim Rogn

AKSJON: Mandag aksjonerte foreldre og barn i Vang i Valdres. Det mest rasutsatte området er fjellveggen i bakgrunnen. Foto: Hallgrim Rogn

Skoleelever holdt hjemme

Hver dag busses grunnskoleelever forbi det rasutsatte området. Men mandag ble skoleelevene holdt hjemme av foreldrene sine i forsøk på å få oppmerksomhet for kravet om ny vei og ny tunnel.

– Vi vil at myndighetene skal bevilge de 680 millionene som ny vei og tunnel koster, sier Tom Kjetil Tørstad, initiativtaker til aksjonen. Han er selv far til fem barn som daglig passerer det rasutsatte området.

Les også: Han overlevde tunnelbrann – og gir myndighetene stryk

Sist på 2020-tallet

Det har vært utbyggingsplaner siden 2010. I 2018 var det håp om anleggsstart, men nå ligger det ikke an til bygging før mot midten eller i verste fall mot slutten av 2020-tallet.

– Vegvesenet gjør alt de kan med rassikring. Men vi trenger ny vei og tunnel, sier Tørstad.

Han lover samferdselsminister Jon Georg Dale heltestatus dersom han og regjeringen bevilger penger.

– Da skal jeg personlig bære Dale på gullstol gjennom hele den nye tunnelen.

Les også: Klarer ikke å oppfylle krav til trafikksikkerhet

– Får ikke snakke

Foreløpig har aksjonistene ikke nådd frem. Så sent som i februar ble samferdselsministeren utfordret i Stortingets spørretime – uten at han ville love forsering av utbyggingsplanene.

– Vi har ikke en gang fått snakke med han. Bare med en rådgiver. Men vi trenger ny vei og tunnel. Prosjektet er ferdig utarbeidet, og vegvesenet sier de kan begynne tre-fire måneder etter at pengene er bevilget, sier Tørstad.

Kan ikke love

E16 gjennom Valdres og over Filefjell er en av hovedferdselsårene mellom Østlandet og Vestlandet, og den som oftest er åpen vinterstid.

Regjeringen kan ikke love fremskynding av prosjektet.

– Bygging av ny vei og tunnel blir vurdert på nytt når Nasjonal transportplan rulleres i 2021, sier Tommy Skjervold (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet.

– Hva tenker du om steinen på 130 kilo som falt ned på veien forrige uke?

– Det er ikke heldig. Vi har dessverre mange veier i Norge som ikke er trygge. Lokalt ønsker de også kortsiktige tiltak. Jeg vil kontakte vegvesenet for å sjekke om det er mulig å gjøre enkle tiltak som har reell effekt, sier Skjervold. 

Les også: Slik tenker dekktesteren