Norge best i verden
Så dårlige er Danmark og Sverige på batteri-biler
I Danmark gikk bare 3,7 prosent av de bilene som ble solgt i fjor på alternativt drivstoff. I Sverige 6,4 prosent. Dette står i sterk kontrast til bilsalget i Norge der 40,3 prosent av de nye bilene som ble solgt hadde batteri i en eller annen form.
Dansker og svensker er irriterte om dagen. Årsaken er at Opel har bestem at lillebror Norge blir det første landet i Europa som får levert den nye elbilen Opel Ampera-e, som har en elektrisk rekkevidde på mellom 400 og 500 kilometer. Årsaken er at Norge er land nummer en i Europa på elbilsalg. På grunn av det dårlige elbilsalget i Danmark og Sverige, må de vente til 2018 før de får bilen.
Les også: Nå kan svenskene få elbil-rabatt
Graf: Opplysningsrådet for Veitrafikken
I 2016 var 15,7 prosent av de nye bilene som ble solgt i Norge elektriske, 13,4 prosent var tradisjonelle hybridbiler, mens 11,2 prosent var ladbare hybrider, viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Sistnevnte kan kjøres 30 - 40 kilometer på strøm før den vanlige motoren starter og hjelper deg videre.
Les også: Nå kommer elbilene med lang rekkevidde
Det betyr at andelen rene fossil-biler med bensin eller dieselmotor i Norge nå er ned i.59,7 prosent. I Danmark er fortsatt 96,3 prosent fossilbiler og i Sverige 92,6.
Årsaken til den store forskjellen mellom Norge og våre naboland, er selvfølgelig at Stortinget for noen år siden vedtok å innføre økonomiske incentiver for å få folk til å gå over fra bensin og diesel til batteribiler. Politikerne i Danmark og Sverige har ikke vedtatt tilsvarende tiltak.
I Sverige inngår også gassbiler, som har fått en viss utbredelse i nabolandet, i regnestykket. Tesla Model S var den mest solgte elbilen i Sverige i fjor med 838 eksemplarer. I Danmark ble avgiftsfritaket på elbiler fjernet ved inngangen til 2016. Salget stoppet nesten heklt opp og til sammen ble det solgt bare 1.312 elbiler i Danmark i fjor. Renault Zoe var den mest populære. Bestanden av elbiler i Danmark er bare 8.430 biler, mens Norge paserte 100.000 elbiler tidligere i år.