Nye Nissan Leaf får et mer spennende utseende og lang rekkevidde.
BARSK: Nye Nissan Leaf får et betydelig barskere utseende, noe denne konseptbilen antyder. Leaf er verdens mest solgte elbil så langt. Foto: Nissan
Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og har en rekkevidde på 300 kilometer
KJØRER 300 KILOMETER: Opel Ampera-e kommer til Norge neste år og har en rekkevidde på 300 kilometer på en lading. Foto: Opel
Audis nye, store elbil e-tron Quattro
TESLA-KONKURRENT: Audis nye, store elbil skal kunne kjøre 500 kilometer før du må lade batteriene. Foto: Audi
Rekkeviden øker

De nye elbilene som kjører opptil 500 kilometer

De nesten månedene lanseres Opel, BMW, Tesla og Nissan nye elbiler med rekkevidde på 300 kilometer eller mer. Audis nye elbil kan kjøre 500 kilometer.

Allerede i dag kan du kjøpe en Tesla Model S med rekkevidde på 450 kilometer, men til en pris som kanskje ikke passer ”folk flest”.  Men fram mot 2020 kommer det mange rimelige elbiler med lang rekkevidde på markedet. Dermed blir disse elektriske bilene brukbare for mange flere i daglig bruk. Også fordi de blir ganske rimelige å kjøpe.

Les også: Vi har kjørt elbilene uten batteri og rekkeviddeangst

Neste år kommer Opel Ampera-e på markedet. Dette er søstermodellen til Chevrolet Bolt, som kommer i salg i USA til høsten. Også disse bilene har en rekkevidde på 300 kilometer. Den elektriske motoren yter over 200 hester og bilen gjør unna 0-100 km/t på sju sekunder. Ampera-e skal koster under 30.000 euro og det bør bli noe sånt som 270.000 kroner i Norge.

Les også: Nå skal også svenskene få elbilrabatt

Allerede i disse dager lanserer BMW sin i3 med en ny batteripakke. Den er ikke større en den gamle, men kan lagre mer energi. Det betyr at rekkevidden øker fra 190 kilometer på en lading på dagens modell til 300 kilometer. Under gunstige kjøreforhold vel å merke. Prisen er 345.000 kroner.

Audi har bekreftet at de skal starte produksjon av en ren elektrisk SUV i 2018. Den er kraftig inspirert av konseptbilen e-tron quattro, som fabrikken viste på Frankfurt-utstillingen i september. Bilen får en rekkevidde på nesten 500 kilometer, men blir nok også relativt dyr.

Neste år lanserer også Tesla sin nye, lille Model 3. Den er 20 prosent mindre enn Model S og får en praktisk rekkevidde på 320 kilometer på en lading, ifølge fabrikken. Prisen er 35.000 dollar i USA, men siden elektriske biler er avgiftsfrie i Norge, vil transportkostnader være det eneste som kommer i tillegg i Norge. Vi snakker dermed om rundt 300.000 kroner. En uke etter at bilen ble vist for første gang nå i april, hadde 275.000 mennesker verden rundt betalt 10.000 kroner i forskudd for å stå på listen over kjøpere.

– At så mange mennesker er villig til å betale forskudd på en bil som først kommer høsten 2017, er bra. Endelig blir det skikkelig konkurranse i elbilmarkedet. Det vil gjøre at utviklingen av elbiler kommer til å skyte fart, sier Nissan-sjef Carlos Goshn til Automotive News. 

I dag er Nissan Leaf den mest solgte elbilen i verden med godt over 200.000 biler på veien. Nylig økte Nissan også rekkevidden på Leaf til rundt 250 kilometer og planlegger at neste generasjon Leaf, som kommer om noen måneder, vil øke til 300 kilometer.