Nye biler på rekke og rad
Opel slår tilbake med ny elbil og SUV
– De to-tre neste årene blir svært spennende for Opel i Norge. Fram til 2020 skal vi lansere 29 nye modeller. Neste år kommer en ny elbil med lang rekkevidde og en kompakt-SUV, som passer perfekt for norske bilkjøpere.
Opel-sjef Bernt G. Jessen har fått føle på kroppen hvordan de store avgifts-rabattene på elbiler har virket svært konkurranse-vridende i det norske nybilmarkedet.
Les også: Tre små-barske SUV-er på test
– På grunn av at Opel ikke har hatt verken elbiler eller ladbare hybrider med store avgifts-rabatter, har det vært vanskelig å holde markedsandelen oppe. Når 15 prosent av nybilsalget i Norge nå er elbiler og 25 prosent hybridbiler, sier det seg selv at vi som ikke har slike biler i programmet vil tape markedsandeler. Men de neste to-tre årene får vi mange spennende modeller som vil gi oss en solid økning i salget, sier Jessen til motor.no.
Skal vi dømme etter Opel GT Concept, som ble vist på Gneve-utstillingen i mars, tar fabrikken nå sats mot framtiden med design som vekker sterke følelser. Noen tror at denne bilen er mer enn en designstudie og kommer til å danne grunnlaget for en ny Opel GT med lansering i 2019.
Elektrisk Ampera-e
– Vår modell-offensiv har allerede startet med nye Astra, som ble kåret til Årets Bil i Europa 2016. Nå er den nye stasjonsvognen i butikken, med mye utstyr og en god pris. Neste år kommer Ampera-e, en elektrisk bil med et 60 ampere timer batteri og en rekkevidde på rundt 300 kilometer. Vi tror den kommer til å utkonkurrere mange av de andre elbilene på markedet og har et spenstig mål om å selge 2000 i året.
Les også: Dette er årets viktigste nye biler
– Men vi har flere nyheter på gang. Allerede i høst kommer en ny utgave av den lille SUV-en Mokka. En kompakt SUV, som skal konkurrere med biler som Mazda CX-5, kommer i 2017 og vil gi oss et løft. Dette er en klasse biler som blir stadig mer populære i Norge. Jeg kunne fortsatt med nyhetene inn i 2018, men noen hemmeligheter må vi fortsatt få lov til å ha, sier Jessen, og avslutter:
– Det jeg kan si er at vi får modeller som passer bedre for det norske markedet enn det vi har i dag. Det betyr blant annet en større satsing på bensinmotorer.