Nye Mercedes E-klasse er et utstiullingsvindu for ny teknologi.
NY TEKNOLOGI: Nye Mercedes E-klasse er et utstillingsvindu for ny teknologi og design. Foto: Rune Korsvoll
niro blir kias mest spennende modell i Norge
NORGES-BIL: Kia Niro er skreddersydd for norsk suksess, med hybrid drivverk og kompakt størrelse. Foto: Rune Korsvoll
Skoda vision er en stor suv med sju seter
STOR SUV: Skoda kommer med flere suv-er. Først ute er denne store med sju seter og ladbart hybrid-drivverk. Foto: Rune Korsvoll
nye lile Audi Q2
TIL HØSTEN: Audis nye, lille Q2 kommer til Norge til høsten og vil starte på rundt 300 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
vw kommer med denne nye kompakte SUV-en
KOMMER SNART: T-Cross Breeze er en kabriolet-utgave av VWs nye, kompakte SUV. Den er nesten produksjonsklar, men det tar et års tid før bilen kommer i salg i Norge. Foto: Rune Korsvoll
Toyotas kompakte suv c-hr
POPULÆRE SUV-ER: Salget av kompakte SUV-er øker kraftig i Nogre og Toyota C-HR vil bidra til en ytterligere økning. Foto: Rune Korsvoll
toyota c-hr kompakt suv er en av årets største nyheter
SUV-ERENT ÅR: Mange av årets stlørst bilnyheter er SUV-er. Toyota C-HR er en av de mest spennende. Foto: Rune Korsvoll
Et spennende nybil-år

Nye Mercedes E-klasse et utstillingsvindu for ny teknologi

Nye Mercedes E-klasse blir et utstillingsvindu for ny teknologi og luksuriøs kjørekomfort. Stasjonsvogn-utgaven kommer til høsten. Da får den også er ladbart hybriddrivverk.

TOYOTAS NYE SUV. Det er neppe noen som stiller seg likegyldig til det kupé-aktige utseendet til nye Toyota C-HR. Denne SUV-en er mindre og rimeligere enn dagens RAV-4 og kommer i salg mot slutten av året. Prisen er ikke kjent, men trolig er det snakk om mellom 300 000 og 350 000 kroner med tohjulstrekk. Lanseringen i Norge skjer ved årsskiftet.

 

VW T-CROSS. Dette blir en trendy og rimelig SUV, sier  VW om denne bilen som er mindre enn dagens Tiguan og skal konkurrere med blant annet Renault Kadjar og Opel Mokka. Nøyaktig hvor mye den vil koste, har ikke fabrikken avslørt. Ifølge VW er dette bare begynnelsen på en stor SUV-offensiv som starter med ny Tiguan om noen uker. T-Cross Breeze er en kabriolet-utgave av bilen. Det vil ta et års tid før bilen kommer i salg i Norge.

 

SKODA VISION S. Skoda har også en SUV-offensiv på gang. Først ut er Visjon S, som er en stor sjuseter med ladbart hybrid-drivverk. Til sammen yter bensin-motoren og elmotoren 225 hester og det skal være mulig å kjøre 50 kilometer på strøm før batteriet er tomt, ifølge Skoda. Elmotoren driver bakhjulene og bilen har dermed firehjulstrekk.  Bilen kommer til Norge ved årsskiftet med vanlige bensin- og dieselmotorer og vil trolig komme til å koste under 400 000 kroner. Den ladbare hybriden kommer litt senere.

 

KIA NIRO HYBRID. Niro heter Kias nye hybrid-SUV. Den er mellom Sportage og Ceed i størrelse og bensin- og elmotoren har en samlet ytelse på 141 hester. Det nye litium-ion-polymer-batteriet er lite og lett og plassert under baksetet. Det stjeler dermed ikke plass fra bagasjerommet. En ladbar hybrid-utgave kommer i 2017. Niro kommer i salg i Norge i september/oktober.

 

HYUNDAIS KINDEREGG. Hyundai Ioniq skal utfordre populære Toyota Prius i hybridmarkedet. Ioniq kommer til Norge til høsten som vanlig hybrid. Prisen er ikke kjent, men trolig snakker vi om fra rundt 300 000 kroner. Litt senere på høsten kommer den som ren elektrisk bil, som blir avgiftsfri og derfor billigere. Og som om ikke det er nok; Ioniq kommer som ladbar hybrid  i 2017. Dette kan bli en skikkelig storselger for Hyundai i Norge.

 

AUDIS LILLE SUV. Q2 er den minste og rimeligste SUV-en fra Audi. Den er 4,20 meter lang og kommer til å starte på under 300 000 kroner når den kommer i butikken her hjemme i oktober/november. De fleste av bilene kommer med tohjulstrekk, men firehjulstrekk er tilgjengelig. Det samme vil et ladbart hybriddrivverk bli etter hvert. I første omgang vil Q2 ha vanlige bensin- og dieselmotorer.

 

MERCEDES E-KLASSE. Nye Mercedes E-klasse blir et utstillingsvindu for ny teknologi og luksuriøs kjørekomfort. Innstegsmodellen har en 184 hesters bensinmotor og vil koste 530 000 kroner. En ny dieselmotor på 194 hester er spennende fordi den oppgis med et forbruk på bare 0,39 liter på mila. Hvor godt dette stemmer i kjøring på norske veier blir spennende å se. Stasjonsvogn-utgaven kommer til høsten. Da får den også er ladbart hybriddrivverk.