BARSK VINTER: Det er stor forskjell på hvor mye penger de forskjellige bilprodusentene bruker for å gjøre bilene best og sikrest mulig under barske vinterforhold. Og det er ikke alltid at de dyreste bilene er best.

13 biler i barsk test

Opel Insignia vinner den tøffeste vintertesten

Når vinterforholdene er som vanskeligst, presterer Opel Insignia som alle best. Det viser den store vintertesten, der vi har satt 13 av de nyeste bilene på markedet på barske prøver i kuldegrader, snø og is. Det hører med til historien at en annen Opel i testen nesten havner på sisteplass.

Publisert Sist oppdatert

Nordiske vintre byr på utfordringer du ikke finner mange andre steder i verden. Hver vinter tester vi derfor de fleste nye biler under slike forhold, for å se om fabrikkene har klart å utvikle bilene slik at de er sikre og komfortable også for oss her oppe i nord.

Det er selvfølgelig viktig at kjøreegenskapene er sikre og stabile og at de elektroniske systemene som antispinn, antisladd og nødbrems, hjelper deg å unngå farlige situasjoner.

Men det er også viktig både for komfort og sikkerhet at bilen har et varmeapparat som gir rask varme og sørger for at vinduene er fri for is og dugg. Likeså at bilen har lys som gir deg full kontroll med hva som befinner seg foran på veien. I tillegg bør selvfølgelig forbruk og utslipp holde seg på et lavest mulig nivå, selv om det er ti kuldegrader ute.

Les også: Den store vinterbiltesten 2017

Det er heldigvis ingen av de nye bilene i dag som er helt hjelpeløse under tøffe, nordiske vinterforhold. Likevel avslører denne testen at det er store forskjell på hvor mye penger produsentene har lagt ned i bilene for at de skal klare vinterforhold best mulig.

Det er også interessant å se hvor stor forskjell det kan være på biler med det samme merket i grillen. Som nevnt vinner Opel Insignia årets vintertest, mens Opel Grandland X kommer nesten sist.

Denne biler er utviklet av franske PSA, som nå også har kjøpt Opel. Insignia er et ekte barn av tyske Opel-ingeniører. Og det er heller ikke slik at en bil må være dyr for å klare seg godt på vinterføre. Andreplassen i årets test deles mellom BMW 530e og Skoda Karoq.

Les også: Dette er de beste vinterdekkene i år

Den store vintertesten er som tidligere år kjørt i samarbeid med finske Tekniikan Maailma. Alle testbilene er utstyrt med piggfrie Nokian Hakkapeliitta R2 vinterdekk. Dermed er det bilenes evne til å ta seg fram, bremse og oppføre seg stabilt i kritiske situasjoner som avsløres. Ikke de forskjellige dekkmerkenes egenskaper.

De fleste testene er kjørt i Ivalo i Nord-Finland, på det samme testanlegget der vi kjører vinterdekktestene. Noen av testene er kjørt i laboratorium hos VVT i Helsinki.

OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk, kjørekomfort og andre ting våre vanlige biltester fokuserer på. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader.

I tabellen med de endelige karakterene kan du sjekke hvilke biler som er best i de enkelte test-disiplinene. Vi har også plukket ut tabellene som viser detaljene fra noen viktige tester.

SLIK PRESTERTE BILENE

Opel Insignia Grand Sport  – 8,8 poeng

Pris fra kr: 369.900,-

+ Kjøreegenskaper i alle situasjoner, varmeapparat

- Forbruk i kulde, vanskelig å åpne bakluken

Insignia takler kjøring på alle typer vinterveier meget bra. Både  grep og stabilitet er svært bra. I tillegg er den svært komfortabel å kjøre langt i.

Et effektivt varmeapparat og elektrisk varmeutstyr sikrer Insignia topplasseringen i årets vintertest. Bilen har gode lys, selv om de ikke er fullt så gode som fabrikken skryter av. De hyperaktive parkeringssensorene og en litt vanskelig åpning av bakluke irriterer litt.

BMW 530e iPerformance – 8,7 poeng

Pris fra kr: 534.600,-

+ Forbruk og utslipp når den er ladet, kjøreegenskaper

- Dårlig varmeapparat når ikke ladet, nervøs gasspedal

BMWs ladbare hybrid fungerer godt under vinterforhold, men krever litt innsats fra eieren. Bilen bør være fulladet så ofte som mulig, siden dette gir lavt forbruk og lave utslipp.

For varmeapparatet er kjøring på strøm i byforhold en utfordring. Bilen er svært komfortabel og stillegående. De elektroniske hjelpesystemene fungerer svært godt og sikrer svært god stabilitet under landeveiskjøring.

 Skoda Karoq TSI – 8,7 poeng

Pris fra kr: 309.000,-

+ Kjøreegenskaper på snø og is og svært godt fjernlys

- Forbruk med hjelpevarmer

Skoda Karoq er den beste av de tre bilene fra VW-gruppen i denne testen. Det meste er bra med denne bilen under vinterforhold. Styringen er presis og stabiliteten på glatt underlag svært god. I tillegg er bremsene bra.

Vår bil hadde en ekstravarmer. Den bidro ikke til at karakteren for varme ble bedre, men økte forbruket til bilen tydelig. Karoq har svært godt fjernlys, men den automatiske vekslingen mellom fjern- og nærlys er treg.

 Seat Arona 1,0 TSI – 8,5 poeng

Startpris kr: Ikke fastsatt. Selges ikke i Norge før til sommeren. 

+ Gode kjøreegenskaper og effektiv motor

- Antispinn kan bare deaktiveres i menyen, rutene dugger

Seat kommer til Norge i sommer, og den lille SUV-en Arona blir den mest spennende modellen. På vinterveier gir den en fin kombinasjon av stabile og sportslige egenskaper. Antisladdsystemet fungerer bra og grepet på underlaget er bra, spesielt på snø.

Motoren har effektiv forbrenning både når den er kald og varm. Varmeapparatet er ikke spesielt bra i bykjøring, noe som ofte får vinduene til å dugge.

Volkswagen T-Roc 1,0 TSI – 8,3

Pris fra kr: 276.800,-

+ Gode kjøreegenskaper på snø og is, gode bremser

- Dårlig fjernlys, skarp antisladd-funksjon

VW T-Roc har den mest direkte styringen av alle, og det faste hjulopphenget gir stabil og sikker veiholdning både på snø og is. Derfor er det litt merkelig at både antispinn- og antisladdsystemet fungerer dårligere enn i Skoda og Seat.

Også LED hovedlyset er betydelig dårligere enn tilsvarende på Skoda. Det skyldes utformingen av selve lykten. Lyktespylere er ikke tilgjengelig på bilen.

Ford Fiesta 1,0 Ecoboost – 8,2 poeng

Pris fra kr: 216.400,-

+ Kjøreegenskaper, grep og akselerasjon på snø

- Bremsene går varme i u-split testen, ingen varme på bena bak

Fiesta viser at en bil ikke behøver å være stor og dyr for å klare seg godt under barske vinterforhold. Bilen gir sjåføren en god følelse med veien og er blant de raskeste under alle tester der vi måler veigrep og stabilitet.

Planlegger du å kjøpe en Fiesta, anbefaler vi at du velger en vinterpakke som har varme i rattet og oppvarmet frontrute og spylerdyser. Minus for ganske dårlige hovedlys.

Kia Stonic 1,0 T-GDi – 8,2

Pris fra kr: 226.400,-

+ God styring og lavt forbruk

- Fjæringskomfort og hovedlys

Stonic, som er en høybygd utgave av Kia Rio, klarer seg fint under kjøring på de aller fleste underlag vinterstid. Største svakhet er punktet for lys og sikt, der bilen bare får karakteren seks. Dessverre er det heller ikke mulig å få bedre lykter som ekstrautstyr.

Den faste fjæringen gir en god følelse med veien, men samtidig relativt dårlig komfort. Den lille tre-sylindrete motoren gir lavt forbruk også i kulde.

Mazda CX-5 2,0 – 8,1 poeng

Pris fra kr: 259.000,-

+ Høyeste bakkeklaring, lavt NOx-utslipp

- Dårlig fjernlys og virkemåten til vinglevarsleren

Mazdas store SUV får pluss for alt som har med  kjøreegenskaper på snø og is å gjøre. Men bilen får trekk for høyt forbruk og store utslipp (unntatt NOx) i kulde. Vinglevarsleren er alltid på, men fungerer ikke når det er snø og is på veien.

Nærlyset er svært godt, men fjernlyset ikke like langt som på de beste. Bilen har godt grep på snødekte veier, selv om den bare har forhjulstrekk, blant annet på grunn av den høye bakkeklaringen.

Honda Civic 1,0 T – 8,0 poeng

Pris fra kr: 303.500,-

+ Stabilitet i unnamanøver, bremsene

- Fjæring på dårlige veier, grep på is

Hondas faste fjæring og presise styring gir stabile kjøreegenskaper på underlag der grepet er ganske bra. I unnamanøvertesten på snø får bilen toppscore, takker være et antisladdsystem som fungerer svært godt. I tillegg er bremsene på bilen effektive.

På glatt is derimot er grepet dårligere, og på dårlige veier blir komforten for passasjerene relativt dårlig. LED-lysene på vår testbil imponerer heller ikke.

Hyundai i30 – 8,0 poeng

Pris fra kr: 237.000,-

+ Lave utslipp, god framkommelighet

- Dårlige bremser og følelse med kløtsjen

Testbilen er en i30 sedan, som er 11,5 centimeter lenger enn den vanlige 5-dørs-utgaven. Styrefølelsen i bilen er god, men antispinnsystemet trekker ned på motorkraften med en gang det føler det minste hjulspinn. Når vi slår det av får vi mer kraft til disposisjon, og bilen er den raskeste av alle rett fram på snø.

Bremsene er relativt dårlige. I bremsetesten fra 60 km/t på is, har i30 fortsatt 30 km/t når Honda Civic har stoppet.

Renault Scenic TCe – 8,0 poeng

Pris fra kr: 365.000,-

+ Retningsstabilitet og varmeapparat

- Dårlig setevarme og is på sidevinduene foran

Den spesielle hjuldimensjonen på Scenic (195/55 R20) fungerer godt på vinterveier. Retningsstabiliteten er god, og grepet er stort sett bra under alle forhold. Styrefølelsen er litt dårlig på svingete veier. Vi må bruke mye gass for å overvinne at antispinnsystemet trekker ned motorkraften.

Den beste karakteren får bilen for varmeapparatet, men det har lett for å danne seg is på sidevinduene foran. I Norge selges bare Grand Scenic.

Opel Grandland X 1,2 T – 7,6 poeng

Pris fra kr: 324.900,-

+  God retningsstabilitet og godt nærlys

- Høyt partikkelutslipp og skarpt antisladdsystem

Vi har to biler fra Opel med i testen, og de oppfører seg helt forskjellig: Insignia vinner og Grandland X, som er utviklet av PSA-gruppen, er blant de dårligste. Franskmennene bør ta med seg de tyske Opel-ingeniørene for å utvikle bedre vinteregenskaper.

Grandland X har dårlig styrefølelse på svingete veier. Varmeapparatet er svakt og gir deg kalde føtter foran. Forbruket og utslippene er også for høye, akkurat som med tvilling-bilen Peugeot 3008 i fjor.

Citroën C3 Aircross – 7,4 poeng

Pris fra kr: 243.000,-

+ Godt varmeapparat og baklys som alltid er på om dagen

- Partikkelutslipp og lite effektiv motor

Antispinnsystemet har en tendens til å slå inn dersom vi beveger for brått på rattet, noe som gir en ustabil kjørefølelse. Bilen har godt grep under akselerasjon, og det elektroniske Grip Control-systemet bidrar til enda litt bedre grep.

Varmeapparatet er ett av de beste i testen, noe som kan skyldes det høye forbruket i bilen med automatgir. Bilen har også en tendens til at bremsene bak fryser, noe vi har erfart også på andre Citroën-modeller.

Nissan Micra IG-T 90 – 7,1 poeng

Pris fra kr: 181.050,-

+ Godt stabilitetssystem og bra LED-lys

- Dårlig styrefølelse og svakt varmeapparat.

Vi har tidligere påtalt den harde fjæringen og noe innvendig støy i Micra med sommerdekk. Med myke, piggfrie vinterdekk er det mindre støy, men vibrasjonene er der fortsatt.

Styringen er mindre presis enn ønskelig, men et godt antisladdsystem bidrar til en OK kjørefølelse på snø og is. Varmeapparatet er svakt, og det tok dobbelt så langt tid å få 23 grader i kupeen i Micra som i Fiesta under testen i bykjøring. LED-lys anbefales for bedre nærlys.

SLIK TESTER VI

FRAMKOMMELIGHETEN : Bilens evne til å ta seg fram på vanskelig vinterføre er selvfølgelig viktig. Vi har testet bilens egenskaper i flere tester opp bratte bakker med snø, på is og under akselerasjon der ett hjulsett står på asfalt, mens det andre står på kompakt snø.

LED-LYS blir stadig oftere standard på bilene, selv om enkelte av de billigste bilene fortsatt bare kommer med halogen. Godt lys er viktig først og fremst for å oppdage hindringer langs veien. Det har også mye å si for kjørekomforten på mørke høst- og vinterveier.

For bilene med dårligst lys kan det være en god investering å kjøpe LED hvis det tilbys som ekstrautstyr.

VARMEAPPARATENE har vi testet både i bykjøring og på landevei. Hovedregelen er at jo mer effektivt motoren forbrenner drivstoffet, jo mindre overskuddsvarme produseres til bruk i oppvarming. Med andre ord; de bilene som har det laveste forbruket, vil i utgangspunktet gi dårligst varme. Spesielt på dieselbiler blir det ofte snakk om å ettermontere en ekstravarmer.

SIKRE KJØREEGENSKAPER er ofte undervurdert i bilvalget og er spesielt viktig på glatt underlag som snø og is. God stabilitet hjelper deg å beholde godt grep i svinger og i kritiske unnamanøvrer.

Gode elektroniske hjelpesystemer hjelper deg når du gjør feil. Det sier seg nesten selv at bremser som gir kort stoppstrekning og stabil oppbremsing kan være med på å redde deg ut av kritiske situasjoner. Vi tester både på snø, is og i situasjoner der ett hjulpar står på asfalt og ett på is før vi setter den endelige karakteren

KALDE UTSLIPP: Når det gjelder utslipp fra biler i kulde, er det nitrogenoksider (NOx) og små sotpartikler som er de mest problematiske. Det finnes ingen krav for hvor mye en kald motor kan slippe ut, men for varme biler er grensen 0,06 gram per kilometer for bensinbiler og 0,08 gram for dieselbiler.

Partikkelutslippet, som tidligere var et stort problem for dieselbilene, er løst ved montering av partikkelfilter. Nå er det faktisk de nye bensinmotorene med direkteinnsprøyting som slipper ut mest.