EU foreslår fartssperre på biler
Norge har færrest trafikk-drepte barn i Europa
Norge er det landet i Europa som har færrest drepte barn i trafikken. En ny EU-rapport viser at over 8000 barn under 14 år er drept i trafikken de siste ti årene. Derfor forslår EU nå at alle nye biler får fartssperre og automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister, for å få ned tallet på drepte og skadde barn.
Ser vi på antall drepte barn i trafikken per million barn, har Norge under tre drepte i året. Sverige er nummer to på listen med rundt tre barn, mens verstingen Romania har rundt 27 drepte barn.
Det er EUs European Transport Safety Counsil (ETSC) som har utarbeidet rapporten. Den tar for seg drepte barn fra 0-14 år i 2015 og 2016.
Les også: Dette er de sikreste bilene for familier med barn
I en kommentar til tallene, sier Transportøkonomisk institutt (TØI) at det har vært en stor reduksjon i antall personskadeulykker blant barn og unge i Norge siden begynnelsen av 2000-tallet. For aldersgruppen 0-5 og 6-15 år er antallet skadde nærmest halvert. Visjonen om null trafikkdrepte har vært oppfylt noen av de seneste årene for de yngste trafikantene, sier TØI.
Tabellen viser gjennomsnittlig årlig antall drepte barn (0-14 år) i trafikken per million barn i 2014-2016 for land i Europa.
For å få ned antall drepte og skadde barn og unge ytterligere, foreslår nå ETSC flere tiltak. For å hindre at bilister kjører for fort, noe som er en stor risikofaktor, foreslås det at alle nye biler får en såkalt intelligent fartsholder. Det betyr at bilen leser fartsskiltene og tilpasser bilens hastighet automatisk etter disse.
I tillegg vil organisasjonen at alle biler skal utstyres med en automatisk brems som kjenner igjen og nødbremser for fotgjengere og syklister. Norge er ikke medlem av EU, men dersom EU innfører disse nye kravene, vil de også bli gjort gjeldende her i landet.
Les også: Unge mister lappen ved mobilbruk bak rattet
– Smart og relativt rimelig teknologi som intelligent fartsholder og nødbrems-systemer har vist seg effektivt i kampen for å hindre at barn blir drept i trafikken. Men disse systemene blir først effektive når de blir standard på alle nye biler, ikke bare ekstrautstyr, sier Antonio Avenoso, som er sjef for ETSC.
Han peker også på at riktig bruk av sikringsutstyr i bilen, samt innføring av 30 km/t fartsgrenser i områder der mange barn og unge ferdes, er andre tiltak som vil gi kraftig økt sikkerhet for barn. I mange EU-land er det fortsatt mye å hente her.