KUN SKISSE: Dette er konturene av det Toyota og programdirektør Andrea Carlucci tror skal bli selskapets neste bestselger, en liten hybrid-SUV med firehjulstrekk. Foto: Peter Raaum

Bygger på «Yaris-plattformen»:

Toyota tror på storsalg av liten hybrid-SUV

AMSTERDAM (Motor): Denne skissen viser bilen som sammen med lille Yaris skal ta 30 prosent av det totale Toyota-salget i Europa. Men offisielt har SUV-en verken fått navn eller vitale mål.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota-konsernet presenterer produktene som er nærmest lansering på sitt Kenshiki-forum i Amsterdam denne uken.

Mens bilbransjen renner over av nye helelektriske konsepter, prioriterer Toyota gamle kjenninger.

Hybridene skal fortsatt trekke lasset.

– Vi tror hybridene vil stå for 70 prosent av salget vårt i 2025, sier Matt Harrison, visepresident i Toyota Motor Europa.

Samtidig som det kommer en ny generasjon av lille Yaris og SUV-en RAV4 får ledning, trekker selskapet fram en skisse som skal ta plass i det hissigste av bilsegmenter for øyeblikket: Halvstore SUV’er.

Kan ikke røpe

– Vi bygger nå en ny SUV i det samme B-segmentet hvor Yaris har vært en storselger i mange år. I dag har jeg bare en skisse å vise dere, og jeg kan ikke røpe mer om verken størrelse eller pris, sier Matt Harrison.

Bilen bygges på TNGA-plattformen som er utviklet til selve hovedsporet for volumproduksjonen til Toyota. Og den skal produseres i Europa.

Den nye Corolla-modellen er konstruert på denne plattformen, nye Yaris likeså.

Plattformen har visse begrensninger i størrelse, men handlingsrommet er så stort at referansen til Yaris ikke skal trekkes for langt.

Les også: Toyota tar lekkert hydrogen-steg

TOYOTA-TOPP: Matt Harrison under Kenshiki-forum i Amsterdam tirsdag.

TNGA über alles

– I utgangspunktet blir dette en bil med 1,5 liters hybridmotor og samme 4WD-i-teknologi som på nye ladbare RAV4, sier Andrea Carlucci i Toyota Motor Europa.

Omlag 50 prosent av dagens Toyota-salg i Europa er av biler bygget på TNGA-plattformen. Målet er at disse skal ta hele 90 prosent av Toyota-salget i Europa i 2025.

Og med det følger et premiss om at det totale salget skal opp fra 1.080.000 til 1.400.000 biler årlig – noe Toyota tror representerer en vekst i markedsandel fra 5,3 til 6,5 prosent.