MER SPORTY: Nye Toyota Yaris er lavere og bredere enn dagens modell – og i rødt og svart blir den riktig sporty. Foto: Toyota Motor

Nye Yaris blir lavere, bredere og kortere:

– Aldri mer en kjedelig Toyota

Toyota-folket gjør alt de kan for å etterleve sjefens ordre om aldri mer å lage en kjedelig bil. Nå er det lille Yaris som skal nyte godt av erfaringene fra rallybanen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: En av Norges mest populære biler – og i særklasse den mest populære uten ledning i denne størrelsen – kommer nå i helt ny utgave.

Toyota-president Akio Toyoda fastslo det for et par år siden: «No more boring Cars».

Det ligger en opplagt selverkjennelse i det utsagnet.

Men selve løftet er mer interessant.

Og faktum er at de nyeste utgavene av trauste modellnavn som Toyota Rav4 og Toyota Corolla er blitt biler med langt tydeligere karaktertrekk, både i design og kjøreopplevelse. Det er slutt på tiden da man anerkjente en Toyota for driftssikkerhet, men var emosjonelt likegyldig til resten.

Les også: Corolla i test – gammel sjel i ny kropp

DESIGNGREP: Aldri mer en kjedelig bil, har Toyota-sjefen sagt. Designere og ingeniører har gått sammen om å lage en bil som skal vekke litt følelser.

Liten er blitt mindre

Og nå er altså turen kommet til minstemann i familien. Det vil si, den nest minste. Men enda mindre Aygo – en av trillingene som kom ut av samarbeidet med PSA-gruppen (de to andre er Citroen C1 og Peugeot 107) – selges ubetydelig i Norge. I motsetning til Yaris, som faktisk var Norges 6. mest solgte bil i 2018, og den 12. mest solgte ved utgangen av september.

Det slo oss umiddelbart da vi så nye Yaris komme rullende inn på scenen under verdenslanseringen i Amsterdam: Den er faktisk blitt mindre.

Men, skulle det vise seg – bare en halv centimeter. 

Det er altså matematisk sett fullt mulig å skryte på seg denne observasjonen, men i praksis ligger det andre årsaker bak det visuelle inntrykket.

At den er blitt fire centimeter lavere. At den er blitt fem centimeter bredere. At den har fått fem centimeter lenger akselavstand. Og – ikke minst – at den knallrøde premiéremodellen, i moderne Toyota-stil, hadde en rekke svartlakkerte flater som forsterket det optiske inntrykket av en mindre bil. Ikke minst den svarte øvre delen av hekken.

Les også: Lang ventetid for RAV4-kunder

Særpreget

Toyota-designerne har uansett lykkes. Bilen virker fra alle vinkler mer kompakt og dynamisk – selv om plassen innvendig faktisk skal være ørlite bedre. 

Utseendet er definitivt blitt mer særpreget, med flere av de karakteristiske knekkpunktene i karosseriet som Corolla og Rav4 har fått. Spesielt buen over de bakre skjermene er et spenstig designgrep.

Interiøret er blitt mer ryddig og cockpitpreget. «Mindre gir mer», er ofte en god grunntanke – også i dette tilfellet. Instrumentpanelet og rattet lokker deg til en kjøreopplevelse. Med andre ord, ros til de som har skapt førermiljøet.

Ingeniørene har også gjort sitt ytterste for å forsterke inntrykket av en liten og kjøreglad bil.

Luc Nuyt er sjef for utviklingen av Toyotas biler i det såkalte B-segmentet, altså der Yaris hører hjemme. Han forteller engasjert om hvordan Toyota har brukt kunnskapen fra rallybanen til å gi Yaris et stivere chassis, skarpere styring, bedre vektbalanse og 3,6 centimeter lavere sitteposisjon for sjåføren.

Til og med rattet er blitt mindre, og det kan nå trekkes en centimeter nærmere føreren.

Les også: RAV4 i test – løfter fornuften til nye høyder

MINDRE GIR MER: Interiøret har blitt mer minimalistisk og førerorientert. Rattet er blitt mindre og sjåførens sitteposisjon 3,6 centimeter lavere.

Mer kjøreglede

Svingradiusen på 4,9 meter i er følge Toyota best i klassen, og gir økt smidighet i trang bytrafikk. Vekten er også redusert med 20 kilo, mye fordi nikkel-batteriet er skiftet ut med litium-ion og fordi stålet i konstruksjonen er blitt tynnere og lettere. 

Kort sagt: 

Alt handler om å få mer kjøreglede inn i den lille folkebilen.

Prøvekjøringer på norsk jord får avsløre om all denne mobiliseringen har gått på bekostning av komforten, slik tilfelle er med de større søsknene Corolla og Rav4. To utmerkede biler, men begge – og spesielt Corolla – hemmes av dårligere støyisolering enn mange av konkurrentene.

Selv om Toyota har begynt å tukle med slanger både til helelektrisk og ladbare biler, så handler alt om den klassiske hybridlinjen i Yaris. Nå er vi kommet til fjerde generasjon. Alle komponenter er redesignet for å gjøre systemet enda mer effektivt.

Les også: Skal ha 10 elbiler tidlig på 2020-tallet

Emma i tankene

Ingeniørene snakker med overbevisning om at en Yaris kan kjøres utslippsfritt i 80 prosent av tiden på en typisk tur i urbane strøk. 

Da har de sett for seg rutinene til «Emma», som bor i utkanten av Paris. Hun liker å kjøre bil, hun er stilbevisst, men ikke interessert i å henge seg på SUV-trenden.

Motoren er en nyutviklet 1,5 liter med tre sylindre. Eksakt effekt har vi ennå ikke fått oppgitt, men igjen forholder vi oss til prosenter: 15 prosent økning, altså rundt 115 hester.

Vi er spent på å oppleve en tresylindret motor i kombinasjon med Toyotas trinnløse girkasse. Med den økte effekten og en girkasse som er blitt merkbart mer dynamisk i nevnte Corolla og Rav4, så kan dette bli en kjapp og sporty kombinasjon i lille Yaris.

Les også: Over 80 år med Toyota-historie

 

Rett i kommuneflåten

Men igjen: Jakten på redusert vekt går alltid på bekostning av noe. Ofte støyisolasjonen. Og den karakteristiske lyden av en hardt arbeidende motor med trinnløs girkasse krever litt isolasjonsmasse mot torpedoveggen. 

Akselerasjonen er ifølge Toyota blitt mer lineær med den forbedrede drivlinjen, og systemet kan nå hente ut elektrisitet i hastigheter opptil 130 km/t.

De mer vågale linjene til tross, Yaris vil neppe støte fra seg den trofaste kundemassen som står bak en halv million solgte hybridutgaver.

I litt mer diskrete farger og utstyrsversjoner, blir dette en bil som ganske ubemerket også vil gli inn i diverse statlige og kommunale flåter.

Men kanskje med en litt blidere sjåfør.