Aldri har bensin og diesel vært dyrere:
Dieselprisen brøt historisk barriere
Prisene for bensin og diesel har aldri vært høyere enn de var i mai. Dieselprisen brøt en historisk barriere, da den for første gang var over 15 kroner.
Det viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå.
SSB har en statistikkbank med priser tilbake til august 1986, den gang en liter blyfri 95 kostet 4 kroner og 4 øre, mens avgiftspliktig diesel hadde en literpris på 1,97 kroner.
I mai ble det registrert toppnivåer i begge disse drivstoffkategoriene med 15,95 kroner for bensin og 15,16 kroner for diesel.
Bensinprisen har ligget over 15 kroner i fire av årets fem første måneder, mens diesel kom over 15-kronersgrensen for aller første gang.
Prisen på bensin 1,57 kroner høyere pr liter i mai sammenliknet med samme måned i 2017, mens dieselprisen bykset opp med hele 2,10 kroner.
SSB-tallene er gjennomsnittlige priser som hentes inn til konsumprisindeksen.
Les også: Hva bør jeg gjøre med dieselbilen min nå?
Drivstoffprisene i Norge bestemmes grovt sett av tre faktorer: Avgifter, innkjøpspris og bruttomargin i en fordeling som av bransjen selv kalkulerer til henholdsvis 60, 30 og 10 prosent. Innkjøpsprisen påvirkes av råoljepris, valutakurser og internasjonale forhold, mens bruttomarginen på 10 prosent i realiteten skal dekke kostnader og fortjeneste.
I løpet av uka pendler prisen to turer mellom god fortjeneste og null fortjeneste, så stabilt at Konkurransetilsynet har beskrevet konkurransen i dette markedet som «vesentlig begrenset».
– Vi mener kjedene driver koordinert prising, med en stilltiende enighet om å øke prisene mandag og torsdag. Kundene tilpasset seg da selskapene startet med å øke prisene fast på mandager i 2004. Det er ikke åpenbart at en fast prisøkning er problematisk, og det er heller ikke sikkert at det er lønnsomt for kjedene, sa Sigurd Birkeland, seniorrådgiver i Konkurransetilsynet, til Motor i februar 2017.
Les også: Knuser myten om at bensin er billigst på mandager