MØTER MOTSTAND: President Donald Trump, her fra et valgkampmøte i Ohio sist helg, har vedtatt å fryse utslippskravet på dagens nivå. Foto: NTB scanpix

Tordner mot Trump:

«Han må ha gått fullstendig fra vettet»

Nå har president Donald Trump tatt beslutningen om å reversere de nye utslippskravene til den amerikanske bilindustrien. – Han må ha gått fullstendig fra vettet hvis han tror han kan vinne denne kampen, sier Californias eks-guvernør Arnold Schwarzenegger.

Publisert Sist oppdatert

USAs forrige president, Barack Obama, fikk gjennom et krav om at nye biler innen 2025 må kunne klare seg med under 0,65 liter drivstoff pr mil.

Men nå har Trump-administrasjonen som ventet vedtatt at utslippskravene skal fryses på dagens nivå, begrunnet med at krav om å lage biler med lavere utslipp vil føre til 12.700 flere dødsulykker over en periode på 13 år.

Argumentasjonen er tre-delt:

Trump-administrasjonen mener folk som kjøper biler med lavere utslipp vil kjøre mer og derfor øke sjansen for å havne i en ulykke. Videre vil slike biler være dyrere og derfor dempe folks vilje til å kjøpe nye og mer trafikksikre biler. Og til sist heter det at sikkerheten vil svekkes fordi kravene vil tvinge produsentene til å bygge lettere og mindre sikre biler.

Riktig eller galt – vedtaket vil føre til intens politisk strid i USA.

Les også: Hva skal jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Reagans fritak

Det skyldes ikke bare politisk uenighet om hvordan man bør håndtere utslippene fra transportsektoren.

Men vedtaket utfordrer også forholdet mellom sentrale myndigheter og et drøyt dusin amerikanske delstater.

I 1970 ba daværende guvernør (og senere president) Ronald Reagan om at California skulle få fritak til selv å definere egne standarder innenfor The Clean Air Act, loven som sikrer amerikanske borgere rett til ren luft. Det fikk de.

Derfor har California og 14 andre stater utslippsgrenser som matcher ambisjonene Obama fikk gjennomslag for i 2012.

Nå har Trump varslet at myndighetene rettslig vil utfordre Californias adgang til å sette egne standarder, noe også president George W. Bush prøvde i 2007.

Det har fått Arnold Schwarzenegger, eks-politiker og partifelle av president Trump, til å tenne på alle plugger:

«Han må ha gått fullstendig fra vettet hvis han tror han kan vinne denne kampen», skrev han i en twitter-melding før helgen.

Les også: Drømmen om Florida – her er de gode tipsene

Politisk storm

Selv om det har ligget i kortene at denne konflikten ville komme, har vedtaket skapt politisk storm i USA.

Saken er ikke blitt noe enklere for presidenten av at bilindustrien selv er skeptisk til å reversere kravene.

– Det som man i utgangspunktet skulle tro bilindustrien ønsket velkommen, vil medføre en usikkerhet som ingen vil ha. Produksjon og salg av biler er en langsiktig prosess, og det koster selskapene mye penger når planer må kastes om. Beslutninger som denne vil sørge for aktivitet i rettssalene og nervøsitet i styrerommene, sier Karl Brauer i Kelley Blue Book, som verdifastsetter nye og brukte biler og er en institusjon i den amerikanske bilbransjen.

Andre er enda tydeligere:

– Ideen om at det er bra for bilindustrien å gå tilbake på utslippsstandardene er rett og slett latterlig. Over hele verden produserer man renere, mer drivstoff-effektive biler. Du trenger ikke bry deg om renere luft for å skjønne at denne reverseringen vil gjøre at våre produsenter kommer helt i utakt med det globale markedet, sier Adam Lee, styreleder i den største bilforhandlerkjeden i delstaten Maine.

Les også: Tror Trump lar seg overbevise

Verste løsning

For bilindustrien kan rettsbehandlingen før til den verst tenkelige løsningen:

Et delt marked, med de føderale utslippskravene i én del av markedet, og de strengere kravene i de resterende statene som følger Californias eksempel. Nær en tredjedel av den amerikanske bilparken møter nå Californias standarder.

California er USAs i særklasse største stat, med 13 prosent av landets BNP.