TRENGER DU DEKK SOM ER BEST PÅ VÅTT UNDERLAG?
Dette er de beste vestlandsdekkene
Er du på jakt etter dekk som gir deg de aller sikreste kjøreegenskapene på våt vei, er Nokian, Bridgestone og Michelin de beste valgene. Overraskende nok tett fulgt av to billige, kinesiske dekk.
Våt vei er det mest utfordrende underlaget for sommerdekk.
Spør Bergens-bilistene, og andre i områder med mye nedbør, som vet det meste om vannplaning og lange bremsestrekninger med dårlige dekk. Det er på dette underlaget at sommerdekkene avslører sine virkelige egenskaper.
Det skumle er at du ikke merker om dekket er dårlig før du plutselig er midt opp i en kritisk situasjon.
Vi har sett på vår nyeste test av sommerdekk, tatt ut de fire testelementene som går på dekkenes egenskaper på våt vei og lagt sammen poengene med den vektleggingen vi gjør i testen.
Det betyr mest vekt på bremsing og veiholdning, samt evnen til å motstå vannplaning. Listen vi da får ser noe annerledes ut enn listen over de beste sommerdekkene vi har presentert tidligere.
Mest overraskende er det kanskje at vi finne to billige, kinesiske dekk på topp-fem listen.
Kenda Emera er, sammen med Bridgestone, best av alle når det gjelde å motstå vannplaning med Wanli Harmonic rett etter. Disse dekkene vannplaner ikke før i rundt 79 km/t, mens de dårligste dekkene i testen mister grepet allerede ved 65 km/t.
Mer om hvor store forskjellene mellom dekkene virkelig er, kan du lese her.
Vær oppmerksom på at disse våtvei-dekkene kan ha dårligere egenskaper på andre områder.
Topp 9 på vått føre
Nokian Hakka Blue2 51,0 poeng Bridgestone Turanza 50,0 poeng Michelin Primacy 3 49,5 poeng Kenda Emera 48,5 poeng Wanli Harmonic 48,5 poeng Barum Bravuris 3 48,0 poeng Continental PremiumCont. 5 48,0 poeng Linglong Gree-Max 48,0 poeng Pirelli Cinturato P7 48,0 poengKort om de beste
Nokian Hakka Blue er et sommerdekk med jevnt gode prestasjoner i alle disipliner. Det har ikke den aller korteste bremsestrekningen på våt vei, men har raske rundetider på bane og får høy karakter fra testerne for sikker og god kjørefølelse. Det gir deg ingen brå overraskelser. Dekket støyer lite og ruller lett, noe som gir lavt drivstofforbruk.
Bridgestone er ett av de beste dekkene du kan kjøpe dersom du har mye kjøring på våt vei. Det har kort bremsestrekning på våt asfalt og er det beste dekket av alle til å motstå vannplaning. Det får riktignok et lite minus fra testerne for at det slipper litt tidligere sideveis enn ønskelig. På tørr asfalt fungerer dekket greit, det støyer lite og har middels rullemotstand.
Michelin har den korteste bremsestrekningen på våt asfalt av alle. I tillegg har det de raskeste rundetidene og får mye skryt av testerne for veiholdning og sikker kjørefølelse. I tillegg er dekket blant de beste på tørr asfalt. Men det har en stor svakhet og det er evnen til å motstå vannplaning. Her er det blant de dårligste. Dekket støyer også en del mer enn konkurrentene og rullemotstanden er gjennomsnittlig.
Det er første gang vi har med kinesiske Kenda i vår test og det overrasker med jevnt gode egenskaper. Det bremser ikke spesielt bra våt asfalt, men er blant de aller beste til å motstå vannplaning. Testerne gir det karakteren 8 på bane. Det har imidlertid den høyeste rullemotstanden av alle dekkene. Bensinforbruket kan øke med 3,7 prosent sammenliknet med bilen som kjører på dekket som ruller lettest.
Wanli er enda et bevis på at kinesiske dekkprodusenter har tatt store steg i retning av å produsere dekk med ganske gode egenskaper. Dette dekket har middels gode bremseegenskaper på våt vei, men er ett av de beste mot vannplaning. Det får OK rundetider på bane og karakteren 8 fra testerne for stabile kjøreegenskaper. Wanli er dårligst på tørr asfalt, og har høy rullemostand.