TESTARBEIDER: Testene i år er gjort med to Ford Focus-biler på anlegget til Test World i Ivalo i nord-Finland. Foto: Lauri Ahtiainen

Motors store vinterdekktest

Slik gjennomføres dekktesten

Motors dekktest gjennomføres av profesjonelle dekk-testere hos Test World i Ivalo i Finland. Dekkene kjøres både utendørs og i store innendørs testanlegg med stabile temperaturer og føreforhold.

Publisert Sist oppdatert

Dekkene kjøpes, så langt det lar seg gjøre, inn fra butikk. Dermed unngår vi at en produsent kan spesialtilpasse dekk som skal prestere godt i våre tester.

Hvis nye modeller ikke har kommet i salg ennå, plukker vi testdekk hos produsenten. Disse blir senere kontrollert opp mot dekkene som er kommet i butikk.

Vi oppgir ikke priser på dekk, ettersom disse er svært varierende ute i markedet.

Bremsing

Bremsestrekningen er målt på snø, is, våt og tørr asfalt. Testene blir gjennomført i forskjellige temperaturer, og resultatet er et gjennomsnitt av 15-20 bremseprøver som gjentas på forskjellige dager. På is tester vi fra 20-5 km/t, på snø fra 35-5 km/t og på våt og tørr asfalt fra 80-5 km/t. Bremseprøvene på is og snø ble kjørt både utendørs og innendørs, hvor det er mulig å kontrollere både temperatur og fuktighet og å eliminere påvirkningen fra været.

Dekkenes grep på is og snø blir målt ved at vi akselererer bilen så raskt som mulig og måler tiden i et intervall mellom to hastigheter. På is måles tiden mellom 5-20 km/t, på snø fra 5-35 km/t. Akselerasjonen måles gjentatte ganger i forskjellige temperaturer, på forskjellige dager, både utendørs og innendørs.

Kjøreegenskaper

Testes objektivt ved å måle bilens rundetider på en bane der underlaget er is, snø og våt asfalt. Dekkene utsettes for en kombinasjon av akselerasjon, sidegrep og bremsing. Testene kjøres av flere sjåfører, og resultatet er et gjennomsnitt av sjåførenes rundetider.

Kjørefølelse

I tillegg til rundetider, gir sjåførene subjektive kommentarer til hvordan de oppfatter dekket. Det viktigste er hvor sikkert dekket føles i de forskjellige situasjonene som oppstår, for eksempel hvor brått en skrens oppstår og hvor enkel den er å rette opp, noe som er relevant for vanlige sjåfører i daglig trafikk. Disse testene kjøres som blindtester. Sjåførene vet aldri hvilke dekk som sitter på bilen.

Støy

Dekkstøyen evalueres av flere sjåfører under kjøring på dårlig underlag, både i for- og baksetet, samt ved målinger. Også disse kjøres som blindtester. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.

Stabilitet

Dekkene kjøre på en snø-/ islagt vei med spor etter veihøvel. Dekkenes påvirkning på bilens kursstabilitet evalueres av tre forskjellige førere. Også dette er en blindtest der førerne ikke vet hvilke dekk som sitter på bilen. Resultatet er et snitt av sjåførenes karakterer.