KOMPAKT OG KJØREGLAD: Volvo V50 er direkte og kvikk ved aktiv kjøring.

Bruktbilguide Volvo V50:

Kompakt, sterk og gjerrig

Storebror V70 er kanskje drømmen. Men du får mye av den samme teknikken i en V50 – og et par år nyere bil med lavere kjørelengde og potensielt færre problemer og utgifter.

Publisert Sist oppdatert

V50 deler plattform med Ford Focus og Mazda 3 av samme årgang. Da snakker vi om en kjøreglad familie, og man merker at V50 har de samme genene – selv om komforten er mer vektlagt.

Spesielt støyen er vesentlig bedre dempet i V50 enn de to andre. Men ved litt aktiv kjøring er V50 også direkte og kvikk.

Motormessig er det stort sett den minste dieselen det handler om på bruktmarkedet. Forståelig nok. I versjonen med 114 hk og seks gir føles bilen sterk nok i alle hverdagslige situasjoner.

Versjonen med 109 hk (kalt DrivE) har litt lavere dreiemoment og en annen utveksling med sine fem gir. Den er naturligvis hakket mindre fleksibel, men vil oppfattes som en sterk og gjerrig bruksmotor.

Les også: Bruktbilguide - Opel Insignia, Årets bil 2009 er lekker, men oversett

Resten av instrumentpanelet er svært minimalistisk og lettbetjent. Kjedelig vil noen si, sammenliknet med Insignia og 508.

Bagasjerommet er på 415 liter. Det er 150 liter mindre enn storebror V70. Men det er lettlastet og praktisk, og med mindre du har hundebur eller barnevogn, så sluker den lille bilen masse bagasje opp til taket.

Les også: Bruktbilguide - Peugeot 508 er stabil og støysvak

Som med alle eldre biler, er det helt avgjørende at servicer er fulgt opp. For Volvos del har det vært en del tilbakekallinger og oppgraderinger.

Sjekk at alt dette er dokumentert. En del eiere rapporterer om tidlig skifte av partikkelfilter – som er kostbart.

PLUSS: Lettkjørt, praktisk, bra komfort, gode seter

MINUS: Plastpreg, gammeldags interiør, begrenset plass

PRISEKSEMPEL: 2011 modell, 115 hk diesel. Km: 77.000. Pris: 100.000 kroner

SIKKERHET: I god Volvo-tradisjon fikk sedanutgaven S40 høye verdier i EuroNCAPs test i 2004. V50 er teknisk sett samme bil. Bilen var oppdatert med det nyeste av datidens førerassistansesystemer.

RUST: En miks av plast, aluminium og galvanisert stål gjorde rustbeskyttelsen ujevn. V50 ble vurdert til over middels behandlet fra fabrikken, men bør være fulgt opp av eier/forhandler. Sjekk nøye.

ANBEFALTE MOTORER: Den minste dieselmotoren (D2) på 114 hk/270 Nm, med seks gir er en perle (samme motor som i Peugeot 508). Fram til 2010 ble den kalt DrivE, med 109 hk/240 Nm og fem gir. – fin den også, men litt mindre fleksibel.

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Det skiller lite penger mellom utstyrsnivåene etter såpass mange år. Xenon-lys er standard på «Summum», sammen med skinnseter.

KJENTE PROBLEMER: De første årgangene hadde en del trøbbel både med motor og software. Dieselvarmeren har også fusket en del. Partikkelfilter må ofte skiftes tidlig.