LEKKER, MEN OVERSETT: Opel Insignia ble kåret til Årets bil i 2009. Det elegante utvendige designet hentes opp i interiøret.

Bruktbilguide Opel Insignia:

Årets bil 2009 er lekker, men oversett

Årets bil fra 2009 ble ikke den dundrende suksessen Opel håpet på. Men det gikk tross alt mye bedre med Insignia enn bilen den delte teknikk med: Saab 9-5…

Publisert Sist oppdatert

En opplagt grunn til at salget ikke nådde forventede høyder, er misforholdet mellom utvendig og innvendig størrelse.

Insignia er stor, hele 4,91 meter. Det er nesten på nivå med datidens Mercedes E-klasse. Men målene er ikke imponerende disponert, og lillebror Astra er billigere og mer praktisk.

Innvendig er det relativt trangt, men for fire reisende er det nok plass og høy komfort. Og de ferdes i flotte omgivelser.

Les også: Bruktbilguide - Peugeot 508 er stabil og støysvak

Overflater og betjeningsfunksjoner virker solide og kompakte, men det tar tid å venne seg til de mange små knappene på midtkonsollen.

Bagasjerommet er på 540 liter. Det er mindre enn hos mer kompakte konkurrenter. Den voldsomme bakdøra spiser mye av bagasjeplassen, og oversikten bakover fra førerplass er elendig.

Igjen har designet kommet først. Dumt hvis du skal ha maks plass for pengene, bra hvis du vil ha en lekker stasjonsvogn som virker topp moderne selv nærmere 10 år etter introduksjonen.

Les også: Bruktbilguide - Volvo V50 er kompakt og kjøreglad

Insignia har få typiske merkefeil, og tyske DEKRA – verdens største bruktbilkontrollør – konkluderer med at bilen opprettholder sin gode kvalitet selv etter 150.000 kilometer.

PLUSS: Design, vinteregenskaper, kvalitet

MINUS: Tung, uoversiktlig, ikke så stor innvendig

PRISEKSEMPEL: 2011 modell, 130 hk diesel og automat. Km: 120.000 Pris: 100.000 kroner

SIKKERHET: 5 av 5 stjerner da den ble testet av EuroNCAP i 2009. Meget god beskyttelse av voksne (94 prosent) og barn (79 prosent), men trekk for manglende informasjon og merking om barnestol/airbag.

RUST: Moderne karosseri med få – og godt beskyttede – skjøter. Bedre rustbeskyttelse enn mange konkurrenter, men ingen garanti mot rust etter mange år på norske veier. Sjekk nøye.

ANBEFALTE MOTORER: 130 hk diesel med automat kler bilen meget godt. 110 hk diesel har en litt gammeldags dieselkarakter, men krefter nok til hverdags. 

ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: Utstyrsgraden «Cosmo» gir deg lekre skinnseter og en utstyrspakke godt tilpasset norske forhold.

KJENTE PROBLEMER: En del elektronikkfeil (innebelysning/vindusheiser/el. bakluke o.l.) og selvsagt bremseskiver/klosser, men ingen merketypiske mangler.