Bruktbilguiden Honda Civic:
Tidenes beste Honda
Masse plass og kjøreglede, grensesprengende design og uovertruffen driftssikkerhet. Generasjonen Civic som kom i 2006 er noe av de beste som har skjedd denne bilklassen.
Og selv en 10 år gammel bil har kvaliteter som kan sammenliknes med dagens nye modeller.
Designet var – og er fortsatt – spesielt. Såpeformen og den glassklare grillen falt ikke i smak hos alle.
Det var heller ikke alle som fant dørhåndtakene bak. Disse var gjemt i dørstolpen, et designgrep mange senere kopierte for at bilen skulle se mer sporty ut.
Les også om de andre i testen: Ford Focus og Toyota IQ
Instrumentpanelet preges av en stor analog turteller i feltet der du har instrumentene på biler flest, mens en digital hastighetsmåler ligger i synsfeltet over rattet. Det fungerer ypperlig.
Rød startknapp til venstre for rattet er kult, skjønt mest en tungvint gimmick: Du må uansett slå på tenningen med en nøkkel.
Les også: Hondas elektriske bybil Urban EV på veien i 2019
Plass til sykkel
Bakseteputen er todelt o kan vippes opp mot ryggen som et klappsete. Det frigjør enormt med gulvplass. Du kan lirke inn en sykkel eller et par palmer i stående stilling. Selve bagasjerommet er på hele 455 liter (dagens Golf har 380 liter).
Kjøremessig holder en Civic utmerket mot dagens modeller. Styringen er meget presis, og den tynne girspaken som beveger seg som en ball i midtkonsollen er svært lett å betjene.
Det er mer sport enn komfort, og støynivået fra underlaget er i høyeste laget.
Modellen kom med tre motorer. Alle har sine kvaliteter, men vi holder en knapp på bensinmotoren på 140 hk. etter 10 års drift.
Materialkvaliteten i interiøret imponerer ikke. Sliteflater på dørtrekk og girspak mister fort glansen. Men viktigere på en eldre bil: Teknisk sett er det lite som overgår en Civic. Med normalt vedlikehold og rustoppfølging er dette et trygt kjøp.
Les også: Forbrukerrådet lover satsing mot bruktbiltrøbbel
PRISEKSEMPEL: 2008 modell, 83 hk. Km: 135.000 Pris: 50.000 kroner
SIKKERHET: Ble testet første gang av EuroNCAP i 2006 og fikk kritikk fordi pedalsettet og instrumentpanelet kunne utgjøre en risiko. Ellers solid sikkerhetsnivå. Elektronisk stabiliseringskontroll var standard.
RUST: Må selvsagt sjekkes skikkelig. Litt overflaterust kan enkelt behandles og tåle mange års bruk. Rust i oppheng og understell er mer alvorlig.
ANBEFALTE MOTORER: Bensinmotorene på 83 hk. (senere 100) og 140 må i kjent Honda-stil piskes med turtall, men er ekstremt smidige. Flott diesel med 140 hk. (kom i 2007) gjør bilen sprek og gjerrig. Og ja, du kan få den med 201 hester.
ANBEFALT UTSTYRSNIVÅ: To utstyrsnivåer. Sportversjonen har noen ekstra dekor- og betjeningselementer som er ubetydelige i praktisk bruk.
KJENTE PROBLEMER: Rust, matte lys, slitesvak clutch.
STØRSTE PLUSS: Plass, teknisk kvalitet, kjøreegenskaper, design.
MULIG MINUS: Rust, interiørkvalitet, uoversiktlig.