KOSTBART: Den «nydelig og velholdte» bilen krevde verkstedarbeid for over 100.000 kroner om den skulle bli satt i tilfredsstillende stand. Nå er kjøpet hevet. Foto: Geir Olsen

Fikk heve BMW-kjøpet:

Bilen var ikke «nydelig» og garantien var verdiløs

Den fine BMW'en var ifølge bilannonsen både «nydelig», «meget velholdt» og med «servicehistorikk». Men det stemte ikke – og bruktbilgarantien var verdiløs. Nå er kjøpet hevet.

Publisert Sist oppdatert

Bruktbilfirmaet i Stavanger sparte ikke på superlativene da de solgte den tre år gamle BMW 525-stasjonsvogna.

Men bare en uke etter kjøpet ble det avdekket omfattende feil og mangler på den dyre bilen til 480.000 kroner. Senere ble enda flere feil avdekket.

Reparasjonene ville totalt koste i overkant av 100.000 kroner.

Det var heller ikke komplett servicehistorikk, og den tre år gamle bilen hadde hatt hele seks eiere.

Les også: Holdt tett om at Leaf’en var bruktimportert

Bilkunden, en mann fra Sørlandet, klaget og krevde å få heve kjøpet.

Nå har han fått fullt medhold i Forbrukerklageutvalget, som behandler tvister mellom næringsdrivende og forbrukere.

– Kunden hadde grunn til å forvente komplett servicehistorikk. Tatt i betraktning bilens lave alder og kjørelengde, den høye prisklassen og presentasjonen i salgsannonsen, hadde kunden heller ikke grunn til å forvente feilene, heter det i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.

Bruktbilfirmaet har derfor måttet ta bilen i retur og betale tilbake de 480.000 kronene.

Les også: NAF går til forliksrådet

– Omfattende unntak

Bilen ble solgt med bruktbilgarantien «Xtragaranti Gull» fra Auto Concept. Den skal ifølge Auto Concept være «markedets mest omfattende bruktbilgaranti».

Det er ikke forbrukermyndighetene enig i.

– Garantien har omfattende unntak, og man kan vanskelig se at garantien gir bedre vilkår enn man har gjennom lovverket, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Les også: Nå er denne totalskadde bilen kjøreskolebil!