Ny bomring åpner:
Taper store inntekter uten rushtidsavgift
På Jæren vil mange ikke ha den høye rushtidsavgiften i bomringen. Men ingen har beregnet hvor mye penger man vil tape – og hvilke konsekvenser det får.
1. oktober åpner den nye bomringen på Jæren.
De siste ukene har protestene vært høylydte. Aksjonister og flere politikere protesterer spesielt mot rushtidsavgiften, som dobler bompengesatsene i rushtiden – på hverdager kl. 07-09 på morgenen og kl. 15-17 på ettermiddagen.
Randaberg kommunestyre og Sandnes bystyre har vedtatt at de ikke ønsker ikke rushtidsavgiften. Også i Sola kommune murres det.
Les også: – Må være enige om bypakke-endringer
Bypakken for Nord-Jæren finansieres hovedsakelig med bompenger. Dersom dobbel sats i rushtidene fjernes vil det bli enorm inntektsnedgang for bypakken.
Men foreløpig har ingen regnet på hvor mye penger man vil tape på å fjerne rushtidsavgiften – og konsekvensene av det.
– Uten rushtidsavgift vil man tape en god del inntekter, sier Stine Haave Åsland, sekretariatsleder i Bymiljøpakken.
– Hvor mye vil man tape?
– Jeg kan dessverre ikke være mer konkret på tall. Vi jobber nå med en analyse som skal se på konsekvensene av å ikke ha rushtidsavgift.
Les også: Innkreving av bompenger koster 730 millioner
Bypakken for Stavanger og Sandnes-regionen har såkalt porteføljestyring. Det innebærer at de mange prosjektene som bompengene og offentlige bidrag skal finansiere er satt opp i en prioritert rekkefølge.
Lavere inntekter fører til at man får pengetrøbbel.
– Styringsgruppa for bypakken har da en rekke muligheter, som å ta ut prosjekter, redusere kostnadene i prosjektene, forlenge bompengeinnkrevingen og skaffe mer inntekter, sier Åsland.
Les også: Så lenge må du vente på elbil
– For dyrt
Passeringer utenfor rushtiden koster 22 kroner fra 1. oktober. I rushtiden dobles prisen til 44 kroner. Bombrikke gir 20 prosent rabatt.
NAF er ikke imot rushtidsavgift. Men de vil ikke ha både rushtidsavgift og vanlig bompengeinnkreving.
– NAF har forståelse for at biltrafikken må reguleres inn til de største byene. Når rushtidsavgiften kommer på toppen av bompenger blir imidlertid totalsummen for høy, sier rådgiver Line Lillebø Osfoss i NAF.
NAF mener bompenger og rushtidsavgift ikke kan være en del av samme pakke. De mener det blir feil med grunnfinansiering som er avhengig av bompenger.
– Det gir unødvendig dyre hverdagsreiser for våre medlemmer, sier Lillebø Osfoss.
Endringer i avtalen om bypakke og bomring på Jæren krever enighet mellom de fire berørte kommunene og fylkeskommunen. Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune har ikke gjort nye vedtak.
Les også: Dette er tabellene som bør avgjøre ditt dekkvalg