Skilt ved bompengepassering
IKKE REN NETTO: Hver gang du passerer en bomstasjon betaler du i gjennomsnitt en krone og 12 øre i administrasjon.
Så mye betaler du i administrasjon:

Innkreving av bompenger koster 730 millioner

Hver gang du kjører gjennom en bomstasjon går drøyt én krone til administrasjon av bompengeselskapet. I 2017 utgjorde det totalt 730 millioner kroner.

Del denne artikkelen

Tror du at mye av bompengeinntektene går til bompengeadministrasjon?

Det forsvinner ikke så mye penger som du kanskje frykter.

Les også: Denne nye Audi'en smetter gratis gjennom bommene

I fjor betalte vi bilister 10.2 milliarder kroner i bompenger.

730 millioner av disse pengene gikk til driften av landets ca. 250 bomstasjoner.

Det betyr at hver gang vi passerer en bomstasjon går én krone og 12 øre til administrasjon.

Selv om vi får stadig flere bomstasjoner, har kostnadene til drift av norske bomstasjoner blitt gradvis redusert de siste årene. I fjor utgjorde driftskostnadene syv prosent av bompengeinntektene.

Les også: Dette går bompengene i storbyene til

Redusert i Oslo

Nesten hver tredje bompengekrone kommer fra bomringen i Oslo. I fjor dro Fjellinjen inn tre milliarder kroner i bompengeinntekter, ifølge årsregnskapet til Fjellinjen.

Driftskostnadene utgjorde 182 millioner kroner – og med 112 millioner passeringer betyr det at 1,62 kroner av hver passering går til drift av bompengeordningen.

Selv om Fjellinjen ligger betydelig over gjennomsnittet på en drøy krone per passering, har de gradvis redusert administrasjonskostnadene de siste årene. I 2015 gikk 240 millioner kroner til administrasjon.

– Vi har vært gjennom en digitalisering og greid å minske manuelle oppgaver både mot kundene våre og internt i selskapet, forklarer administrerende direktør Anne-Karin Sogn i Fjellinjen til Motor.

Les også: I år betaler vi over 10 milliarder i bompenger

52 milliarder i gjeld

I tillegg til administrasjonskostnadene forsvinner det også penger til å betale renter på lån til veibygging, fordi hovedregelen er at bompengeinnkrevingen starter etter at den nye veien har åpnet.

Ved utgangen av 2017 hadde bompengeselskapene 52 milliarder kroner i gjeld. Effektiv lånerente var på 2,74 prosent.

Les også: Blir ikke kvitt rushtidsavgift på Jæren uten enighet