SJELDENHET: Det er ikke ofte en samferdselsminister får sjansen tilå stenge et bompengeanlegg. Ketil Solvik-Olsen grep sjansen på Nybakk i slutten av mars. Foto: Espen Røst

Ketil Solvik-Olsen til Motor:

«Dette er et varsko til politikerne»

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kaller Motors oversikt «et varsko». – Dette er ny norgesrekord i bompenger, kontrer Eirik Sivertsen, Arbeiderpartiets transportpolitiske talsmann.

Publisert Sist oppdatert

Arbeiderpartiet krever nå at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) klargjør for Stortinget hvor mye bilistene egentlig skal betale.

– Motor har nå helt andre tall enn det statsråden presenterte da Nasjonal Transportplan ble lagt frem. Nå må statsråden svare for seg, sier Sivertsen.

Han vil ikke ta stilling til størrelsen på Motors oversikt, som viser at bilistene skal betale 281 milliarder kroner i bompenger i kommende bomprosjekter. Dette er prosjekter som enten er under bygging, som er vedtatt på Stortinget eller som planlegges bygget av samferdselsmyndighetene. Beløpet tilsvarer over 110 000 kroner per bilist i bompenger.

–Solvik-Olsen må stå til rette for velgerne som stemte på ham. Ikke bare lovet han å la være å legge frem nye bompengeprosjekter, men også å fjerne bomstasjoner, sier Sivertsen.

Han har tidligere kritisert samferdselsministeren for at mange opplysninger i meldinger og proposisjoner er vanskelig tilgjengelig. Den kritikken gjentar han nå.

– Det kreves mye lesing og arbeid for å forstå den fulle og hele sammenhengen.

– Synes du at statsråden og regjeringen forsøker å få bompengebeløpet som skal betales så lavt som mulig?

– Ja. Men i realiteten legger de i stedet opp til ny norgesrekord i innkreving av bompenger.

Ketil Solvik-Olsen kaller Motors oversikt «et varsko».

– Det er bra at Motor synliggjør omfanget av bompenger. Bilistene og velgerne må være bevisst på hvordan veiene finansieres. Motors oversikt er også et varsko til mange politikere om å være bevisst på hva de holder på med, sier Solvik-Olsen til Motor.

Han understreker at det for første gang nå er en bompengemotstander som samferdselsminister.

– Vi har fått gjennomslag for å fjerne bomstasjoner på åtte veiprosjekter, og vi har kuttet takstene flere steder. Senest ved fremleggelsen av Rogfast fikk vi doblet det statlige bidraget. Men Fremskrittspartiet taper også mange bomkamper i Stortinget. Det må bilistene ha i tankene når de stemmer til høsten, sier Solvik-Olsen.

Han mener Motors oversikt ikke er sammenlignbar med Nasjonal Transportplan siden Motors oversikt også omfatter prosjekter under bygging og prosjekter som er vedtatt, men som ble behandlet under forrige regjering.

– De rødgrønne ser på bilistene både som en melkeku og et problem. De har liten respekt for privatøkonomien til folk flest, sier Ketil Solvik-Olsen.

Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, sier:

– Motors kartlegging viser at politikerne er blitt bompengeblinde. Bompengeprosjekter blir vedtatt i Stortinget på autopilot. De kan umulig ha den oversikten de bør ha.

Han mener vi mangler overordnet debatt på hvordan infrastruktur skal finansieres.

– Norske politikere bør få kaffen i halsen av dette. Det er jeg ganske sikker på at våre medlemmer gjør. Folk føler avmakt fordi man ikke har noe valg dersom man vil ha trafikksikker vei. Det Motor presenterer her bør føre til en bred debatt om vanen vi har lagt oss til i Norge, sier Skjøstad.

BOMPENGEBLINDE: - Vi håper Motors avsløringer kan få liv i en viktig debatt om en mer helhetlig og effektiv finansiering av norsk infrastruktur, sier Stig Skjøstad i NAF.

 

– Mye bra har skjedd innen norsk samferdsel de siste årene. Forfallet på veiene reduseres, stadig færre dør i trafikken og samferdsel har blitt løftet og prioritert. Vi er avhengig av god infrastruktur for å få til vekst og velferd. Da kan vi ikke fortsette å velte finansieringen over på enkelthusholdninger. Dette er et overordnet nasjonalt ansvar som bør ha forutsigbar og stabil finansiering.

NAF har vært stødig i sin kritikk og motstand mot bompengefinansiering. Vi mener det er en lite effektiv måte å finansiere veiene på. Med en annen modell kunne vi fått mer vei for pengene. I møte med både røde og blå politikere har vi presentert alternative finansieringsmodeller som kunne faset ut bompenger på sikt.

– Vi er svært fornøyd med at utbyggingsselskapet Nye veier er etablert. Vi ønsket veiselskapet for å kunne få til mer helhetlig og langsiktig veiutbygging, noe som er godt i gang. Det som mangler er en ny form for finansiering som kan fase ut bompengeavhengigheten.  Nå håper vi at Motors  avsløringer kan få liv i en viktig  debatt om en mer helhetlig og effektiv finansiering av norsk infrastruktur, avslutter Stig Skjøstad.